Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1633
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | ธนากร น้ำหอมจันทร์ | |
dc.contributor.author | อติกร เสรีพัฒนานนท์ | |
dc.contributor.author | พงษ์สวัสดิ์ คชภูมิ | |
dc.date.accessioned | 2014-05-16T03:02:54Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-24T04:33:39Z | - |
dc.date.available | 2014-05-16T03:02:54Z | |
dc.date.available | 2020-09-24T04:33:39Z | - |
dc.date.issued | 2553 | |
dc.identifier.issn | 1685-5280 | |
dc.identifier.uri | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/1633 | - |
dc.description | วารสารวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลธัญบุรี ปีที่ 8 ฉบับที่ 1 เดือนมกราคม – มิถุนายน 2553 | en_US |
dc.description.abstract | บทความน้ำนำเสนอการศึกษาผลของรูปลักษณะตัวนำล่อฟ้าต่อคุณสมบัติในการทำงานของตัวนำล่อฟ้า โดยใช้ตัวนำล่อฟ้า 5 รูปลักษณะ ค่าความต้านทานดินจำลอง 0-5 โอห์มในการทดสอบ ทำการทดสอบและวัดด้วยแรงดันสูงกระแสตรงขั้นลบ ตามมาตรฐาน IEC 60060-1, IEC 60060-2 และ IEEE 4-1995 กำหนดผลการทดสอบพบว่าเมื่อค่าความต้านทานดินเพิ่มขึ้น 1 โอห์ม คุณสมบัติในการทำงานของตัวนำล่อฟ้าแบบ (a) ปลายแหลม, (b) ปลายมน, (c) ปลายกรวย, (d) ทรงกลมปลายมน และ (e) ปลายแหลม 3 แฉก มีคุณสมบัติในการทำงานต่ำลง 0.11-0.27, 0.10-1.10, 0.29-1.30, 1.08-5.36 และ 0.33-1.56 เปอร์เซ็นต์ตามลำดับ คุณสมบัติในการทำงานของตัวนำล่อฟ้าแบบ (b), (c), (d) และ (e) ที่ค่าความต้านทานดิน 0 โอห์ม มีคุณสมบัติในการทำงานต่ำกว่าตัวนำล่อฟ้าแบบ (a) 6.74, 0.27, 4.84 และ 22.20 เปอร์เซ็นต์ตามลำดับ และคุณสมบัติในการทำงานอันเป็นผลมาจากรูปลักษณะตัวนำล่อฟ้าและค่าความต้านทานดินพบว่า ตัวนำล่อฟ้าแบบ (a) มีคุณสมบัติในการทำงานสูงกว่าแบบ (b), (c), (d) และ (e) ในทุกค่าความต้านทานที่ทำการทดสอบ | en_US |
dc.description.abstract | This paper presents the study on the effects of air-terminal shape to performance of air-terminal. The air-terminal used in the experiments has 5 shapes and simulate earth resistance in range 0-5 ohms. The experiments and measurement use negative polarity DC high voltage test according to IEC 60060-1, IEC 60060-2 and IEEE 4-1995 standards. The test results show the earth resistances are increase 1 ohm the performance of (a) sharp, (b) blunt, (c) cone, (d) round shape and (e) multi point air terminal shape are decrease in 0.11-0.27, 0.10-1.10, 0.29-1.30, 1.08-5.36 and 0.33-l.56 percent respectively. The performance of (b), (c), (d) and (e) air-terminal shape at 0 ohm earth resistance are lower than (a) air-terminal shape are 6.74,0.2, 4.84 and 22.20 percent respectively. The performance of air-terminal shape and earth resistances of (a) air-terminal shape are higher from (b), (c), (d) and (e) air-terminal shape for all resistance range in test. | en_US |
dc.language.iso | Thai | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะวิศวกรรมศาสตร์ | en_US |
dc.subject | ตัวนำไฟฟ้า | en_US |
dc.subject | Electric conductors | en_US |
dc.title | การศึกษาผลของรูปลักษณะตัวนำล่อฟ้าต่อคุณสมบัติในการทำงานของตัวนำล่อฟ้า | en_US |
dc.title.alternative | A Study on the Effects of Air-terminal Shape to Performance of Air-terminal | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | บทความ (Article - EN) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Y.08 Vol.1 p.29-39 2553.pdf | การศึกษาผลของรูปลักษณะตัวนำล่อฟ้าต่อคุณสมบัติในการทำงานของตัวนำล่อฟ้า | 930.88 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.