Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2459
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการธุรกรรมทางการเงินผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors affecting the decision to use mobile banking service in Bangkok
Authors: วรวุฒิ มีชัย
สุรีรัตน์ อินทร์หม้อ
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
marketing mix
Issue Date: 2556
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการธุรกรรมทางการเงินผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ในเขตกรุงเทพมหานครโดยศึกษาปัจจัยด้านประชากรศาสตร์และศึกษาปัจจัยในการตัดสินใจใช้บริการที่มีผลต่อส่วนประสมทางการตลาด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ประชากรทั่วไปในเขตกรุงเทพมหานครที่ใช้โทรศัพท์เคลื่อนที่ (สามารถใช้งานอินเตอร์เน็ตได้) และมีบัญชีออมทรัพย์กับธนาคารพาณิชย์ จำนวน 406 คน สถิติที่ใช้การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างใช้การทดสอบ Independent Samples t-test กับกลุ่มตัวอย่างที่มี 2 กลุ่ม และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) ใช้การทดสอบกับกลุ่มตัวอย่างที่มากกว่า 2 กลุ่ม ถ้าพบความแตกต่างจะทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่โดยใช้วิธี Least Significant Difference (LSD) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 31 - 40 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือเทียบเท่า อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้ต่อเดือน 20,001 - 40,000 บาท พบว่าปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดทั้ง 7 ด้าน มีผลต่อการใช้บริการธุรกรรมทางการเงินผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่อยู่ในระดับมาก ความจำเป็นและความต้องการในการใช้บริการมีผลต่อส่วนประสมทางการตลาดด้านการจัดจำหน่ายและการบริการ แรงจูงใจในการตัดสินใจใช้บริการมีผลต่อส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์และกระบวนการ การเรียนรู้ในการใช้บริการมีผลต่อส่วนประสมทางการตลาดด้านกระบวนการ
The purpose of this independent study was to study the factors affecting the decision to use the mobile banking service in Bangkok and to study the demographic factors and other factors affecting the decision to use the service which affects the marketing mix. The samples consisted of 406 participants who live in Bangkok using mobile banking service (connecting to the Internet) and having a saving account with the commercial banks. Descriptive statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, and standard deviation. According to statistics used for hypothesis testing, the Independent Sample t-test was used to investigate the difference between two independent groups while One-way ANOVA was used to determine the differences between three or more independent groups. If any difference was found, Least Significant Difference (LSD) was then used to determine the minimum difference between any two means, at the 0.05 significant level. The results of the independent study revealed that the majority of the participants were male, ages ranging from 31 to 40 years old while the level of education was mostly Bachelor’s degree. Besides, most of them were employees of private companies with the monthly income approximately between 20,001 to 40,000 Baht. The seven factors of the marketing mix affect the use of mobile banking services were high level in all aspects. Needs affected the marketing mix in terms of place. Moreover, motivations in making decision to use the service affected the marketing mix in terms of product and process. Finally, learning affected the marketing mix in terms of process.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2459
Appears in Collections:บทความ (Article - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
หน้า 560-571.pdfปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการธุรกรรมทางการเงินผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ในเขตกรุงเทพมหานคร287.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.