Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2465
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | สุทธิสา สิงห์แรง | |
dc.contributor.author | วสันต์ กันอ่ำ | |
dc.date.accessioned | 2015-09-25T08:25:55Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-24T07:36:14Z | - |
dc.date.available | 2015-09-25T08:25:55Z | |
dc.date.available | 2020-09-24T07:36:14Z | - |
dc.date.issued | 2556 | |
dc.identifier.uri | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2465 | - |
dc.description.abstract | การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเลือกซื้อสินค้าผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภค ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยการแจกแบบสอบถามและการตอบแบบสอบถามออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาเป็นบุคคลทั่วไปที่ใช้อินเตอร์เน็ตในการเลือกซื้อสินค้าจำนวน 400 คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ค่าความถี่ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติเชิงอนุมานในการวิเคราะห์ข้อมูลในส่วนที่ใช้ทดสอบสมมติฐานโดยการใช้สถิติ Chi - Square ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดในด้านของผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการขายกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่จะเลือก คุณภาพของสินค้า คุณภาพที่เหมาะสมกับราคาของสินค้า และการรับคืนสินค้าเนื่องจากสินค้าชำรุด หรือการเปลี่ยนสินค้า เป็นอันดับต้น ๆ ผลการศึกษาข้อมูลพฤติกรรมในการเลือกซื้อสินค้าผ่านเว็บไซต์และสื่อสังคมออนไลน์นั้น กลุ่มตัวอย่าง เลือกซื้อสินค้าจากช่องทางเว็บไซต์เป็นหลัก สินค้าที่กลุ่มตัวอย่างเลือกซื้อเป็นสินค้าประเภทเสื้อผ้าและเครื่องสำอาง อยู่ในอันดับ 1 และ 2 กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีการเลือกซื้อสินค้าน้อยกว่า 1 วันในหนึ่งสัปดาห์ ใช้ช่วงเวลาในการเลือกซื้อสินค้าเป็นช่วงค่ำ ตั้งแต่ 19.00 น. เป็นต้นไป และใช้เวลาในการเลือกซื้อสินค้าประมาณ 30 นาที - 1 ชั่วโมงหรือมากกว่า 2 ชั่วโมงขึ้นไปวัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อสินค้า กลุ่มตัวอย่างเลือกซื้อสินค้าเพราะความสะดวกสบายในการซื้อ ผลจากการทดสอบสมมติฐาน พบว่า เพศ อายุ ระดับการศึกษาสูงสุด อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมในการเลือกซื้อสินค้าผ่านเว็บไซต์และสื่อสังคมออนไลน์ ยกเว้นในด้านเวลาเฉลี่ยในการเลือกซื้อสินค้า ด้านส่วนประสมทางการตลาด และช่องทางการเลือกซื้อสินค้าส่วนด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการขาย มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมในการเลือกซื้อสินค้าผ่านเว็บไซต์และสื่อสังคมออนไลน์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 | en_US |
dc.description.abstract | The independent study was carried out to investigate the consumer behavior toward the purchasing choices through electronic media. The online questionnaire was used as the data gathering instrument. The sample of the study comprised 400 general people making purchases through the internet. The data were analyzed using descriptive statistics consisting of Means, Percentage, Frequency, Standard Deviation, together with inferential statistics and testing hypothesis by Chi-Square statistics. The results of the study on the marketing mix factors in the aspects of product, price, and promotion, it was found that the majority of the respondents made the primary choices on product quality, appropriate prices comparing with the product quality, and defective products could be returnable or changeable. The study of the consumer behavior toward the purchasing choices through the websites and social media demonstrated that the respondents made the main purchasing through the websites, the clothes were the first choice and the cosmetics were next below, most respondents made purchases less than one day per week, the purchasing was made from 19.00 hours, and the time spent was about 30 minutes - 1 hour or more than 2 hours, and the purpose of the purchasing choices was due to the convenience. The results of hypothesis testing showed that gender, age, level of education, occupation, average monthly income had correlation with the consumer behavior toward the purchasing choices through the websites and social media but had no correlation with the aspects of the average purchasing time, the marketing mix factors and the channel of the purchasing choices. Regarding the aspects of product, price and promotion, the study showed that these aspects had correlation with the consumer behavior toward the purchasing choices through the websites and social media at 0.05 level of significance. | |
dc.language.iso | Thai | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ | en_US |
dc.subject | สื่ออิเล็กทรอนิกส์ | en_US |
dc.subject | พฤติกรรมผู้บริโภค | en_US |
dc.subject | electronic media | en_US |
dc.subject | consumer behavior | en_US |
dc.title | พฤติกรรมการเลือกซื้อสินค้าผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภค | en_US |
dc.title.alternative | Consumer behavior toward purchasing choices through electronic media | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | บทความ (Article - BUS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
หน้า 585-592.pdf | Consumer behavior toward purchasing choices through electronic media | 231.92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.