Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2487
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเข้าพักรีสอร์ท ในอำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์
Other Titles: Factors affecting the selection resort in Hua-Hin District, Prachuap Khiri Khan Province
Authors: ลลิตา ยุรยาตร์
ณัทณรงค์ จตุรัส
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
marketing mix factor
Issue Date: 2556
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ
Abstract: การศึกษาเรื่อง “ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเข้าพักรีสอร์ท ในอำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์” มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกเข้าพักรีสอร์ทในอำเภอหัวหิน 2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการเลือกเข้าพักในอำเภอหัวหิน 3) ศึกษาพฤติกรรมการเลือกเข้าพักรีสอร์ทในอำเภอหัวหิน โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวในอำเภอหัวหินจังหวัดประจวบคีรีขันธ์ โดยการเก็บข้อมูลบริเวณรีสอร์ท จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และใช้ Chi-Square ในการทดสอบสมมติฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) นักท่องเที่ยวที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 25-29 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า ประกอบธุรกิจส่วนตัว/ค้าขาย และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001-20,000 บาท 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดโดยภาพรวมของการเลือกเข้าพักรีสอร์ท ในอำเภอหัวหิน มีความสำคัญต่อการเลือกเข้าพักรีสอร์ทของนักท่องเที่ยว อยู่ในระดับมากที่สุด ซึ่งปัจจัยที่มีความสำคัญเรียงตามลำดับดังนี้ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ รองลงมา ได้แก่ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด 3) ผลการวิเคราะห์ข้อมูลพฤติกรรมการเข้าพัก แสดงให้เห็นว่า ส่วนใหญ่ใช้จ่ายค่าที่พักประมาณ 1,001-2,000 บาท มีความพึงพอใจโดยรวมด้านปัจจัยสถานที่ตั้ง ชอบลักษณะรีสอร์ท ที่ใกล้ชิดธรรมชาติ 4) ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ลักษณะทางประชากรศาสตร์ (เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน) และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกเข้าพักรีสอร์ทของนักท่องเที่ยว
The purposes of the study were 1) to investigate the factors that affected decision making in resort selection in Hua Hin, 2) to examine the relationship between the marketing mix factors effecting on resort selection in Hua Hin, 3) to look into the behavior of resort selection in Hua Hin. The data were collected from 400 tourists in Hua Hin, Pra Chuap Khiri Khan Province through the application of questionnaires. The statistics applied for the data analysis comprised Percentage, Mean, Standard Deviation, and Chi-Square. The results of study demonstrated that the majority of the respondents were female between 25-29 years old, single, graduated with Bachelor’s degree or equivalent, owned private business/were traders, and earned an average monthly income of 15,001-20,000 Baht. The overall marketing mix factors of resort selection in Hua Hin showed the highest level of importance on tourists’ resort selection, and the levels of the factors could be ranked from high to low as follows, product aspect, price aspect, place aspect and promotion aspect respectively. The analysis on the behavior of resort selection showed that most of the tourists spent around 1,001-2,000 Baht, and had overall satisfaction in the aspects of resort location, and natural surroundings. The results of hypothesis testing showed that the demographic characteristics on gender, age, marital status, level of education, occupation monthly income and the marketing mix factors had relationship with the behavior of tourists’ resort selection.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2487
Appears in Collections:บทความ (Article - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
หน้า 729-735.pdfปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเข้าพักรีสอร์ท ในอำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์237.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.