Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3533
Title: | การนิเทศภายในสถานศึกษาของโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 |
Other Titles: | Internal Supervision in Educational Opportunity Expansion Schools under Saraburi Primary Educational Service Area Office 2 |
Authors: | สายวินิตย์ ดวงสนาม |
Keywords: | การนิเทศภายใน สถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาส |
Issue Date: | 2561 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม.สาขาวิชาการบริหารการศึกษา |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการนิเทศภายในสถานศึกษาของโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานการศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 2) หาแนวทางการดำเนินงานการนิเทศภายในสถานศึกษาของโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานการศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2
ประชากรที่ใช้ในการตอบแบบสอบถาม ได้แก่ ผู้บริหารในโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานการศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 ที่ปฏิบัติหน้าที่ในปีการศึกษา 2561 จำนวน 35 คน และประชากรที่ใช้ในการสัมภาษณ์ ได้แก่ ผู้บริหาร จำนวน 4 คน ในโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานการศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 ที่ปฏิบัติหน้าที่ในปีการศึกษา 2561 จากโรงเรียนที่เข้ารับการประเมิน สมศ. รอบ 3 จำนวน 4 แห่ง และได้รับผลรับรองระดับดีมาก เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และแบบสัมภาษณ์ ใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา (Content Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า 1) การนิเทศภายในสถานศึกษาของโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก 2) แนวทางการดำเนินงานการนิเทศภายในสถานศึกษาของโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษานั้นมีทั้งหมด 4 แนวทาง ได้แก่ (1) ด้านการวางแผนการนิเทศ ควรมีการจัดทำเล่มคู่มือการนิเทศภายในสถานศึกษา (2) ด้านการดำเนินการนิเทศควรมีการเปิดโอกาสให้ผู้นิเทศปฏิบัติตามบทบาทหน้าที่ที่กำหนดแต่งตั้งได้อย่างเต็มที่ (3) ด้านการประเมิน ควรมีการให้ข้อเสนอแนะหลังจากการได้รับการนิเทศ และ (4) ด้านการประชุมหลังการประเมิน เพื่อแลกเปลี่ยนความคิดซึ่งกันและกัน ควรมีการประชุมร่วมกันหลังการนิเทศเสร็จสินของผู้รับนิเทศและผู้นิเทศเพื่อรับข้อเสนอแนะและหาแนวทางการแก้ไขเพื่อนำไปพัฒนาอย่างต่อเนื่อง This research aimed to 1) study the Internal Supervision in the Educational Opportunity Expansion Schools under Saraburi Primary Educational Service Area Office 2, and 2) find the operation guidelines of this Internal Supervision. A questionnaire was administered to 35 administrators and the interview was conducted with 4 administrators of Educational Opportunity Expansion Schools under Saraburi Primary Educational Service Area Office 2 in the academic year 2018. Four schools got very good assessment results in the third round of the assessment. Data from the questionnaire were analyzed by frequency, percentage, mean, and standard deviation; the interview was analyzed through content analysis. The major findings revealed that 1) the Internal Supervision in the Educational Opportunity Expansion Schools under Saraburi Primary Educational Service Area Office 2 was at a high level in an overview; and 2) there were four guidelines of this Internal Supervision namely (1) supervision manual should be provided for the supervision planning, (2) supervision operation should give chance to supervisors to do their duty as assigned, (3) for the assessment aspect, suggestions should be given after the supervision, and (4) for the post-assessment parties to exchange ideas with each other, a meeting between the receivers and the givers should be set after supervision to get suggestions and to find solutions for continuous development. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3533 |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RMUTT-161673.pdf | Internal Supervision in Educational Opportunity Expansion Schools under Saraburi Primary Educational Service Area Office 2 | 3.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.