Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4003
Title: การพัฒนาทักษะการสื่อสารโดยใช้วิธีการสอนเพ็คส์ (PECS) ร่วมกับหลักการสอนแบบ 3R’s สำหรับเด็กออทิสติก ศูนย์การศึกษาพิเศษมหาจักรีสิรินธร ประจำจังหวัดนครนายก
Other Titles: Development of communication skills using picture exchange communication system (PECS) with 3R’s teaching principles for autistic children at special education center, Maha Chakri Sirindhorn Nakhon Nayok
Authors: จริยา บุตรทอง
Keywords: การสื่อสารทางการศึกษา
เด็กออทิสติก – วิธีสื่อสาร
ทักษะการสื่อสาร
วิธีการสอนเพ็คส์ (PECS)
การสอนแบบ 3R’s
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการพัฒนาหลักสูตรและนวัตกรรมการสอน
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาทักษะการสื่อสารของเด็กออทิสติก ศูนย์การศึกษาพิเศษมหาจักรีสิรินธร ประจำจังหวัดนครนายก ภายหลังการจัดการเรียนรู้ โดยใช้วิธีการสอนเพ็คส์ (PECS) ร่วมกับหลักการสอนแบบ 3R’s กลุ่มตัวอย่าง คือ เด็กออทิสติก อายุ 3 - 5 ปี ใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะ เจาะจง (Purposive Sampling) จำนวน 3 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนเพ็คส์ (PECS) ร่วมกับหลักการสอนแบบ 3R’s แบบประเมินความสามารถด้านทักษะการสื่อสารของเด็กออทิสติก และแบบบันทึกความสามารถในการสื่อสาร สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ทักษะการสื่อสารของเด็กออทิสติกหลังเรียน โดยวิธีการสอนเพ็คส์ (PECS) ร่วมกับหลักการสอนแบบ 3R’s สูงกว่าก่อนเรียน
The purpose of this research is to study the communication skills of autistic children at Special Education Center, Maha Chakri Sirindhorn, Nakhon Nayok, after learning management using PECS with 3R’s teaching principles. The sample group was three autistic children aged 3-5 years old, chosen by purposive sampling. The research tools consisted of learning management plan using PECS with 3R’s teaching principles, competency evaluation form for communication skills of autistic children, and communication capability record form. The statistics used in the research were percentage, mean, and standard deviation. According to the research results, it can be seen that the communication skills of autistic children were improved, after applying PECS with 3R’s teaching principles.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4003
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-170420.pdfการพัฒนาทักษะการสื่อสารโดยใช้วิธีการสอนเพ็คส์ (PECS) ร่วมกับหลักการสอนแบบ 3R’s สำหรับเด็กออทิสติก ศูนย์การศึกษาพิเศษมหาจักรีสิรินธร ประจำจังหวัดนครนายก4.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.