Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4357
Title: ทักษะของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการสถานศึกษาสังกัดสถาบันการอาชีวศึกษาภาคกลาง 1
Other Titles: Skills of educational administrators in the 21st century affecting academic adimnistration of educational institutions under institute of vocational education : central region 1
Authors: ณัฐพร พุทธวงศ์.
Keywords: ทักษะของผู้บริหารสถานศึกษา
ศตวรรษที่ 21
การบริหารงานวิชาการ
skills of educational administrators
21st century
academic administration
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม . สาขาวิชาการบริหารการศึกษา
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาทักษะของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 สถานศึกษา สังกัดสถาบันการอาชีวศึกษาภาคกลาง 1 2) ศึกษาการบริหารงานวิชาของสถานศึกษาสังกัดสถาบัน การอาชีวศึกษาภาคกลาง 1 และ 3) ศึกษาทักษะของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อการ บริหารงานวิชาการสถานศึกษาสังกัดสถาบันการอาชีวศึกษาภาคกลาง 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูในสถานศึกษาสังกัดสถาบันการอาชีวศึกษาภาคกลาง 1 จำนวน 266 คน โดยใช้วิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ วิธีวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1) ทักษะของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 สถานศึกษาสังกัดสถาบัน การอาชีวศึกษาภาคกลาง 1 โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2) การบริหารงานวิชาการของ สถานศึกษาสังกัดสถาบันการอาชีวศึกษาภาคกลาง 1 โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก และ 3) ทักษะของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการสถานศึกษาสังกัด สถาบันการอาชีวศึกษาภาคกลาง 1 พบว่า ตัวแปรที่มีอำนาจในการพยากรณ์การบริหารงานวิชาการของ สถานศึกษา ได้แก่ ทักษะทางเทคโนโลยีและการใช้ดิจิทัล ทักษะการคิดวิเคราะห์และคิดสร้างสรรค์ ทักษะการแก้ปัญหา และทักษะการบริหารจัดการองค์กร ตามลำดับ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
This research aimed to: 1) investigate the skills of educational administrators in the 21st century of educational institutions under Institute of Vocational Education: Central Region 1, 2) study the academic administration of educational institutions under Institute of Vocational Education: Central Region 1 , and 3) examine the skills of educational administrators in the 2 1 st century affecting academic administration of educational institutions under Institute of Vocational Education: Central Region 1. The research sample consisted of 266 teachers under Institute of Vocational Education: Central Region 1, derived from cluster sampling. The instrument was a questionnaire. The statistics used for analyzing the data include frequency, percentage, mean, standard deviation, and the stepwise multiple regression analysis. The research result revealed that: 1) the skills of educational administrators in the 21st century of educational institutions under Institute of Vocational Education: Central Region 1 showed a high level in an overview and particular viewpoint. 2) The academic administration of educational institutions indicated a high level in an overview and particular viewpoint. 3) As for the skills of educational administrators in the 21st century affecting academic administration of educational institutions under Institute of Vocational Education: Central Region 1 , it was found that the predictive variables for academic administration of educational institutions include technological and digital skills, critical and creative thinking skills, problem solving skills, and organizational management skills, respectively, with a significance level of .05
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4357
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-176164.pdfทักษะของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการสถานศึกษาสังกัดสถาบันการอาชีวศึกษาภาคกลาง 13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.