Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/591
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | พระศรชัย วังคำ | |
dc.date.accessioned | 2012-10-07T06:19:26Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-24T04:48:25Z | - |
dc.date.available | 2012-10-07T06:19:26Z | |
dc.date.available | 2020-09-24T04:48:25Z | - |
dc.date.issued | 2553 | |
dc.identifier.uri | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/591 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อประเมินผลสัมฤทธิ์ของการดำเนินการโครงการฝึกอบรมคุณธรรมค่ายพุทธบุตร-พุทธธรรมของวัดปัญญานันทาราม ด้านความรู้ ความเข้าใจ ด้านทัศนคติและความพึงพอใจต่อโครงการ การนำความรู้ไปประยุกต์ใช้ในชีวิตประจำวันและการสืบสานพระพุทธศาสนาและการเผยแพร่ธรรม เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามและแบบทดสอบวัดความรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Cross tabulation เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยโดยใช้ t - test ,One-way Analysis of variance และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า ความรู้ ความเข้าใจ พบว่า เพศชายและเพศหญิงมีความรู้ ความเข้าใจที่แตกต่างกัน โดยเพศหญิงมีความรู้ ความเข้าใจในระดับสูง ในขณะที่เพศชายเป็นกลุ่มที่มีความรู้ ความเข้าใจ ในระดับกลาง เยาวชนกลุ่มอายุ 17 ปีขึ้นไป เป็นกลุ่มที่มีความเข้าใจในระดับสูง แต่กลุ่มที่ไม่มีประสบการณ์การเข้าค่ายธรรมะ เป็นกลุ่มที่มีความรู้ ความเข้าใจในระดับสูง ความพึงพอใจ ต่อโครงการ พบว่า กลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจในด้านสถานที่และสิ่งแวดล้อม ถัดไปเป็นความพึงพอใจในพระวิทยากรและหลักสูตร ทัศนคติ พบว่า นักเรียนมีสมาธิที่ดีอันเป็นประโยชน์ต่อผลการเรียนรู้ การอยู่ร่วมกันกับผู้อื่นและการประยุกต์ใช้ในชีวิตประจำวันตามลำดับ การนำหลักธรรมไปประยุกต์ใช้ในชีวิตประจำวัน พบว่า นักเรียนนำหลักธรรมไปประยุกต์ใช้ในด้านการเป็นเพื่อน ที่ดีของเพื่อน การเป็นศิษย์ที่ดีของครูอาจารย์และการเป็นศาสนิกที่ดีของศาสนา | en_US |
dc.description.abstract | The objective of this research was to evaluate the achievement of virtue - training project on buddhaputta – buddhadharma camp of Panyanantharam temple, Khlonghok subdistrict, Khlongluang district, Pathumthanee province focusing on knowledge side, attitude, satisfaction, application in daily - life and Buddhism - continuing with dharma propagation. The instrument using in this research was questionnaires and knowledge test. Statistic for analyzing was frequencies, percentages, means, standard deviation, t - test, one-way analysis of variance and content analysis. The findings were as follows ; With knowledge , it found different level of knowledge between male and female i.e. female group is a high knowledge level but male, middle level. The young of 17 years old and the upper is a high knowledge level but the camp - inexperienced group is a high level of knowledge. With project’s satisfaction , the sampling group has a high level in both of place and environment, next to side of instructor and curriculum. With of attitude, it is a good concentration benefiting for learning result, living together with others and applying in daily - life accordingly. With application in daily-life , it is a friend’s good friend, teacher’s good disciple and religion’s good follower. The buddhists should study the dharma, practice the dharma, merit making and propagate dharma by conducting of buddhist’s duty as suggestioned. | en_US |
dc.language.iso | Th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาเทคโนโลยีการวิจัยและพัฒนาหลักสูตร | en_US |
dc.subject | การประเมินหลักสูตร | en_US |
dc.subject | พุทธศาสนา | en_US |
dc.title | การประเมินผลสัมฤทธิ์หลักสูตรฝึกอบรมคุณธรรม “ค่ายพุทธบุตร-พุทธธรรม” | en_US |
dc.title.alternative | The evaluation of achievement of virtue - training curriculum on buddhaputta -buddhadhamma camp | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The evaluation of achievement of virtue - training curriculum on buddhaputta -budd....pdf | การประเมินผลสัมฤทธิ์หลักสูตรฝึกอบรมคุณธรรม “ค่ายพุทธบุตร-พุทธธรรม” | 5.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.