Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3804
Title: | คุณลักษณะของผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล จังหวัดนครนายก |
Other Titles: | The characteristics of administrators of child development centers under the Subdistrict administration organization in Nakhon Nayok province |
Authors: | วรัญญา หามา |
Keywords: | คุณลักษณะ, ผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก, องค์การบริหารส่วนตาบลจังหวัดนครนายก |
Issue Date: | 2562 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการบริหารการศึกษาหลักสูตร |
Abstract: | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาคุณลักษณะของผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในสังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล จังหวัดนครนายก และ 2) ศึกษาแนวทางพัฒนาคุณลักษณะของผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตาบล จังหวัดนครนายก
ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ประกอบด้วย ครูศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล จังหวัดนครนายก ปีการศึกษา 2562 จำนวน 196 คน ผู้ให้ข้อมูลในการสัมภาษณ์ ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 8 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา
ผลการวิจัยพบว่า 1) คุณลักษณะของผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล จังหวัดนครนายก โดยรวมอยู่ในระดับมาก 2) แนวทางพัฒนาคุณลักษณะของผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล จังหวัดนครนายก ประกอบด้วย (2.1) ความสามารถทางสติปัญญาผู้บริหารสถานศึกษามีทักษะในการคิดริเริ่มสร้างสรรค์ในการวางนโยบายและการวางแผนงาน มีความรู้ความสามารถในการวิเคราะห์ข้อมูล (2.2) ความสามารถในการทำงานให้มีประสิทธิภาพ ผู้บริหารสถานศึกษาสามารถประยุกต์ทฤษฎี ไปสู่การปฏิบัติได้อย่างเหมาะสม เหมาะสมกับสถานการณ์ เพื่อให้
เกิดประโยชน์สูงสุด (2.3) ความสามารถในการจูงใจ ผู้บริหารสถานศึกษาเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงาน สนับสนุนให้ใช้ความรู้และความสามารถมาใช้ในการปฏิบัติงานตามความเหมาะสม (2.4) ความสามารถในการทำงานร่วมกับผู้อื่น ผู้บริหารสถานศึกษาให้ความเท่าเทียมกัน ใช้หลักเหตุผลในการ
บริหารงาน รับฟังความคิดเห็นที่แตกต่างและให้คำแนะนำที่ดี (2.5) ความสามารถในการตัดสินใจ ผู้บริหารสถานศึกษานากระบวนการตัดสินใจที่ถูกต้องมาใช้ในการแก้ไขปัญหาของสถานศึกษา (2.6) ความสามารถในการสร้างบุคลิกภาพที่ดีและมีความเป็นผู้นำผู้บริหารสถานศึกษามีความสุภาพ นอบน้อมถ่อมตน ไม่วางอำนาจ รู้จักถ่อมตนตามสถานภาพและกาลเทศะ และ (2.7) ความสามารถในการเสริมสร้างความรับผิดชอบทั้งตนเองและผู้อื่นได้ดี ผู้บริหารสถานศึกษาเคารพในความคิดเห็นที่แตกต่าง สามารถยอมรับผลจากการกระทำของตนเองและพร้อมแก้ไขปรับปรุง This research aimed to study: 1) the characteristics of administrators of the child development centers under the Subdistrict Administration Organization in Nakhon Nayok province, and 2) the guidelines for developing the characteristics of administrators of the child development centers under the Subdistrict Administration Organization in Nakhon Nayok province. The population consisted of 196 teachers of the child development centers under the Subdistrict Administration Organization in Nakhon Nayok province in the academic year 2019. In addition, the key informants included eight school administrators. The research instruments used for collecting data were questionnaires and interviews. The data were analyzed using percentage, frequency, mean, standard deviation, and content analysis. The study results revealed that 1) the characteristics of administrators of the child development centers under the Subdistrict Administration Organization in Nakhon Nayok province, as a whole, was at a high level. 2) The guidelines for developing the characteristics of administrators of the child development centers under the Subdistrict Administration Organization in Nakhon Nayok province included seven dimensions. First, the intellectual ability: the administrators should have creative skills in policymaking and planning, with the knowledge and the competency for analyzing data. Second, the ability to work efficiently: the administrators should be able to appropriately implement theory into practice for each situation in order to maximize the benefits. Third, the ability to motive others: the administrators should create staffs’ motivation and encourage them to use their knowledge and competencies at work. Fourth, the ability to work with others: the administrators should provide equity in the workplace, be reasonable and open-minded in management, and give staffs valuable suggestions. Fifth, the decision-making ability: the administrators should implement the appropriate decision-making process to solve school problems. Sixth, the ability in creating a pleasant personality and having leadership skills: the administrators should be polite, humble, and not be overpowering. They should have appropriate manners for the occasions. Finally, an ability to reinforce responsible behaviors of themselves and others: school administrators should respect others’ opinions, responsible for their own actions and be ready to revise. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3804 |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RMUTT-167640.pdf | คุณลักษณะของผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล จังหวัดนครนายก | 3.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.