Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4011
Title: การพัฒนาชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell เพื่อพัฒนาความสามารถในการใช้กล้ามเนื้อมัดเล็กของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา
Other Titles: The development of activity sets based on Gesell’s concept for improving ability to use small muscles in children with intellectual disabilities
Authors: นภสวรรณ์ ฤทธิ์เดช
Keywords: พัฒนาการของเด็ก
กล้ามเนื้อมัดเล็ก
ความบกพร่องทางสติปัญญา
Intellectual disabilities
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการพัฒนาหลักสูตรและนวัตกรรมการสอน
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell ในการพัฒนาความสามารถการใช้กล้ามเนื้อมัดเล็กของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา และ 2) เพื่อศึกษาประสิทธิผลของชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell เพื่อพัฒนาความสามารถในการใช้กล้ามเนื้อมัดเล็กของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ของศูนย์การศึกษาพิเศษมหาจักรีสิรินธร ประจำจังหวัดนครนายก กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาที่มารับบริการ ที่ห้องเตรียมความพร้อมทางสติปัญญา 2 ของศูนย์การศึกษาพิเศษมหาจักรีสิรินธร ประจำจังหวัดนครนายก อย่างสม่ำเสมอ โดยการเจาะจง จำนวน 2 คน ซึ่งเด็กที่เลือกมามีระดับสติปัญญาอยู่ในระดับ 50 - 70 ซึ่งเป็นกลุ่มเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาที่ไม่รุนแรง เป็นกลุ่มที่สามารถเรียนได้ มีพัฒนาการด้านกล้ามเนื้อมัดเล็กไม่แข็งแรง เช่น การใช้นิ้วมือ และการประสานสัมพันธ์ระหว่างตากับมือ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell 2) แบบประเมินความสามารถด้านการใช้กล้ามเนื้อมัดเล็กของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา 3) แบบบันทึกหลังการทำกิจกรรม วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ และค่าเฉลี่ยของคะแนน จากการทดสอบก่อนการใช้และหลังการใช้ชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell ผลการวิจัยพบว่า การพัฒนาชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell สามารถพัฒนาความสามารถในการใช้กล้ามเนื้อมัดเล็กของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา มีประสิทธิภาพ 72.5/90 เป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 70/80 และเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญามีความสามารถในใช้กล้ามเนื้อมัดเล็ก โดยใช้ชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell มีคะแนนไม่น้อยกว่าร้อยละ 80
The purposes of this research were to study: 1) the efficiency of the activity set based on Gesell's Concept of developing the ability of children with intellectual disabilities to use small muscles, and 2) the effectiveness of the activity set based on Gesell's Concept of developing the ability of children with intellectual disabilities to use small muscles of Maha Chakri Sirindhorn Special Education Center in Nakhon Nayok province. The subjects used in this study were children with intellectual disabilities who regularly came to receive services at the intelligence preparation room 2 of Maha Chakri Sirindhorn Special Education Center in Nakhon Nayok province. Two specified subjects were selected. Their intelligence level is at 50-70, which is a level of mild intellectual disabilities. Children at this level are able to study. They have small muscles development issues such as using fingers and coordinately using eyes and hands together. The instruments used in the study were 1) learning management plans using activity sets based on Gesell's Concept, 2) an evaluation form for assessing ability to use small muscles of children with intellectual disabilities, and 3) a record of post-activity. The data were analyzed by finding percentage and average scores from the tests before and after using the activity sets. The research results showed that developing a set of activities based on Gesell's Concept can improve the ability of children with intellectual disabilities to use small muscles at 72.5/90 of the effectiveness level, which met a qualified criteria 70/80. Moreover, the children with intellectual disabilities had the ability to use small muscles after using a Gesell-based activity set, which they scored no lower than 80 points.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4011
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-170429.pdfการพัฒนาชุดกิจกรรมตามแนวคิดของ Gesell เพื่อพัฒนาความสามารถในการใช้กล้ามเนื้อมัดเล็กของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา2.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.