Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1010
Title: | การเปรียบเทียบพฤติกรรมการบริโภคกาแฟสตาร์บัคส์กับบ้านไร่กาแฟของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Coffee Consumption Behaviors of Consumers in Bangkok: A Comparison between Starbucks Coffee and Banrie Coffee |
Authors: | พรรณราย แสวงผล |
Keywords: | พฤติกรรมผู้บริโภค -- กรุงเทพฯ กาแฟ -- การตลาด |
Issue Date: | 2554 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ |
Abstract: | การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลและปัจจัยส่วนประสมการตลาดสำหรับธุรกิจบริการที่มีผลต่อพฤติกรรมการบริโภคกาแฟสตาร์บัคส์กับบ้านไร่กาแฟของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบสอบถามโดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลและทดสอบสมมติฐานประกอบด้วย ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Independent Samples t-test, One-Way ANOVA(F-test), Multiple Comparison (Least Significant Different (LSD)), Pearson Correlation Coefficient ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 21-30 ปี สถานภาพโสดอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือเทียบเท่า มีรายได้ต่อเดือน 15,001-20,000 บาท มีภาพรวมทัศนคติต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดของสตาร์บัคส์อยู่ในระดับเห็นด้วยในขณะที่บ้านไร่กาแฟอยู่ในระดับเฉย ๆ บริโภคกาแฟเพื่อลดอาการง่วงนอนและเข้าร้านกาแฟเพื่อดื่มกาแฟเป็นหลัก นิยมบริโภคกาแฟช่วงเช้าก่อนไปทำงาน มีความถี่ในการบริโภคเฉลี่ยต่อสัปดาห์ปริมาณการบริโภคเฉลี่ยต่อครั้งและค่าใช้จ่ายในการซื้อกาแฟเฉลี่ยต่อครั้งกับสตาร์บัคส์มากกว่าบ้านไร่กาแฟ ผู้บริโภคที่มีปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างกัน จะมีพฤติกรรมการบริโภคกาแฟสตาร์บัคส์กับบ้านไร่กาแฟที่แตกต่างกัน และปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดสำหรับธุรกิจบริการ มีความสัมพันธ์กับลักษณะพฤติกรรมการบริโภคกาแฟสตาร์บัคส์เปรียบเทียบกับบ้านไร่กาแฟ The purpose of this independent study was to study the personal factors and the factors of marketing mix for service business affecting the consumption behaviors of Starbucks Coffee and Banrie Coffee of consumers in Bangkok. The questionnaire was used as an instrument for data collection, and the samples consisted of 400 participants. Descriptive statistics used for data analysis and hypothesis testing were Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, the Independent Samples t-test, One-Way ANOVA (F-test), Multiple Comparison (Least Significant Different (LSD)), and Pearson Correlation Coefficient. The results of this study revealed that the majority of the participants were female with an average age ranging from 21 to 30 years old and marital status was single. Besides, most of these participants were employees of private companies. The level of education was Bachelor’s degree or equivalent, and the monthly income was approximately between 15,001 to 20,000 Baht. The results showed that the overall attitudes toward the marketing mix factors of Starbucks Coffee were at “agree” level whereas those of Banrie Coffee were at “neutral” level. Moreover, most of these participants drank coffee in order to be relieved from being sleepy, and chose to enter the coffee shops to mainly drink coffee. Besides, most of them liked to drink coffee in the morning before going to work. In addition, the average frequency of coffee consumption per week, the average quantity of consumption each time, and the average coffee expenses per week at Starbucks Coffee were greater than those at Banrie Coffee. Consumers who had different personal factors would have had coffee consumption behaviors of Starbucks Coffee and Banrie Coffee differently. Finally, the factors of marketing mix for service business were related to coffee consumption behaviors comparing between Starbucks Coffee and Banrie Coffee. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/1010 |
Appears in Collections: | การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
127256.pdf | การเปรียบเทียบพฤติกรรมการบริโภคกาแฟสตาร์บัคส์กับบ้านไร่กาแฟของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร | 5.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.