Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2281
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorรัตนฤทธิ์ จันทรรังสี
dc.date.accessioned2015-06-29T06:20:50Z
dc.date.accessioned2020-09-24T04:39:06Z-
dc.date.available2015-06-29T06:20:50Z
dc.date.available2020-09-24T04:39:06Z-
dc.date.issued2558
dc.identifier.issn2351-0285
dc.identifier.urihttp://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2281-
dc.description.abstractงานสร้างสรรค์นี้เป็นการศึกษารูปทรงผ้าแพรกับความเชื่อของวิถีชีวิตไทยที่ใช้เป็นสื่อแสดงออกในเรื่องสี และบรรยากาศซ่อนเร้น โดยผู้วิจัยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลรูปทรงของผ้าแพรที่ผูกมัดกับต้นไม้และวัตถุต่างๆ เพื่อเป็นสัญลักษณ์แทนการเคารพบูชา ความเชื่อ ความศรัทธา ความเศร้า ความสุขความลึกลับน่ากลัว และความซ่อนเร้น จากการศึกษาพบว่าการผูกผ้าแพรกับต้นไม้แบบเงื่อนกระตุกและเงื่อนตายที่มีรูปทรงของการมัด ขมวดปม และการทับซ้อน ทำให้เกิดการเลื่อนไหลของผ้าแพรในมุมมองต่างๆ กัน จากนั้นนำรูปทรงการเลื่อนไหลของผ้าแพรในมุมต่างๆ มาสเก็ตซ์ภาพบนกระดาษ แล้วนำภาพ สเก็ตซ์ไปถ่ายสำเนาโดยการขยับภาพตามความต้องการในขณะที่ลำแสงเคลื่อนผ่านภาพ ทำให้ได้สำเนาภาพที่มีเส้นมาประกอบเป็นภาพด้วยการทับซ้อนในรูปแบบใหม่ จากนั้นนำสำเนาภาพมาสร้างสรรค์ผลงานด้วยเทคนิคสีฝุ่นโดยวิธีการแต้มสี ป้ายสี และขีดเส้นสีทับซ้อนที่มีน้ำหนักต่างกันเป็นการสร้างบรรยากาศการทับซ้อนกันของสีและรูปทรงก่อให้เกิดความรู้สึกซ่อนเร้นen_US
dc.description.abstractThis creative aims to study of shapes of the satin fabrics and the beliefs of Thai lifestyle used as an expression concealed in the satin fabrics in terms of colors and latent atmosphere. The researcher collected the data of the shapes of the satin fabrics which had been tied to the trees and to various objects as a symbol of worship, beliefs, faith, sadness, happiness, mystery and latency of human. The results showed that the jerk knots and the fast knots of the satin fabrics which had been tied to the trees with the shapes of belaying, tie knots and overlaps causing the slippage shapes of the satin fabrics in different views. The researcher had sketched these slippage shapes of the satin fabrics on paper, and then photocopied the sketched pictures by shifting the paper as he liked while the light was moving through the picture paper. As a results, the gains were the copies of pictures of lines overlaid in new forms. After that, the researcher made use of these new copies to create the pictures by using tempera techniques with tinged, vilified and drawing the line colors overlapped with different weights in order to create the atmosphere of the color overlaps and shapes which led to the feeling of concealability.
dc.language.isoThaien_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะศิลปกรรมศาสตร์. ภาควิชาทัศนศิลป์en_US
dc.subjectสีบรรยากาศen_US
dc.subjectซ่อนเร้นen_US
dc.subjectผ้าแพรen_US
dc.subjectColors Atmospheresen_US
dc.subjectConcealeden_US
dc.subjectSatin Fabricsen_US
dc.titleสี บรรยากาศซ่อนเร้นภายในรูปทรงผ้าแพรen_US
dc.title.alternativeColors and Atmospheres Concealed in the Shapes of Satin Fabricsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:บทความ (Article - FA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
หน้า 1-24 internal.pdfสี บรรยากาศซ่อนเร้นภายในรูปทรงผ้าแพร754.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.