Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2547
Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้ศูนย์บริการยางรถยนต์ : กรณีศึกษา ห้างหุ้นส่วนจำกัด สุชาดาการยาง
Other Titles: Marketing mix factors affecting decision in choosing a tire service center : a case study of Suchadakanyang Ltd., Part
Authors: พรสุดา ปานเกษม
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
กระบวนการตัดสินใจเลือก
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาการตลาด
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้บริการศูนย์บริการยางรถยนต์ กรณีศึกษา ห้างหุ้นส่วนจำกัดสุชาดาการยาง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ลูกค้าที่เข้ารับบริการที่ หจก.สุชาดาการยาง จำนวน 400 ตัวอย่าง โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐานคือ Independent Samples t-test, One-way ANOVA วิเคราะห์ความแตกต่างรายคู่ โดย Least Significant Difference (LSD) วิเคราะห์ความสัมพันธ์ (Chi-square) และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Correlation) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 31-40 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพธุรกิจส่วนตัว สถานภาพสมรส และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่ 15,001-30,000 บาท ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับปัจจัยทางการตลาดธุรกิจบริการโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด พบว่าอันดับหนึ่งได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ รองลงมาคือ ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านการจัดจำหน่าย ตามลำดับ การทดสอบสมมุติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลได้แก่ เพศ การศึกษา อาชีพ สถานภาพ รายได้ที่แตกต่างกัน มีกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่แตกต่างกัน เมื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์พบว่า ข้อมูลปัจจัยส่วนบุคคลได้แก่ เพศ อาชีพ รายได้มีความสัมพันธ์กับกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้บริการ ด้านการเลือกใช้บริการ ในข้อกลุ่มสินค้าที่เลือกใช้บริการ และปัจจัยทางการตลาดธุรกิจบริการมีความสัมพันธ์กับกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้บริการศูนย์บริการยางรถยนต์
This independent study aimed at studying Marketing mix factors affecting decision in choosing a tire service center a case study of Suchadakanyang Ltd., Part Sample used in the study included customers who visited for service at the Suchadakanyang Ltd., Part for 400 samples, by using questionnaire as the tool in collecting data. Statistics used in analysis were frequency, percentage, means, and standard deviation. Statistics used in testing hypothesis was Independent Samples t-test, One-way ANOVA, the analysis of differences in pair by Least Significant Difference (LSD), Chi-square, and the Pearson Correlation. It was found from the study that most respondents were males whose ages were between 31-40 years old, with Bachelor’s Degree level, having personal business, were married, having monthly income of 15,001-30,000 baht. The consumers had opinions on marketing mix factors in service business in overall at most level; the first rank was product, followed with people, process, physical evidence, price, promotion and channel of distribution respectively. It was found from the hypothesis test that different personal factors including gender, education, status, income affecting the decision making in using service differently. When analyzing the relationship, it was found that the personal factors including gender, occupation, and income were associated with the decision making process in using service in goods category chosen; and the service business marketing factors were associated with the decision making process in choosing automobile tire service center.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2547
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
146593.pdfปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้ศูนย์บริการยางรถยนต์ : กรณีศึกษา ห้างหุ้นส่วนจำกัด สุชาดาการยาง4.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.