Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2553
Title: ผลของการจัดกิจกรรมตามรูปแบบการเรียนการสอนแบบร่วมมือกันด้วยเทคนิคกลุ่มผลสัมฤทธิ์เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง นาฏศิลป์ไทยเบื้องต้นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Authors: มยุรี สุขมา
Keywords: การเรียนรู้แบบร่วมกัน
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
นาฏศิลป์ไทย
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการวิจัยและพัฒนาหลักสูตร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง นาฏศิลป์ไทยเบื้องต้นของนักเรียนในกลุ่มทดลองก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียน การสอนแบบร่วมมือกันด้วยเทคนิคกลุ่มผลสัมฤทธิ์ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง นาฏศิลป์ไทยเบื้องต้นของนักเรียนกลุ่มควบคุมก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู และ 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง นาฏศิลป์ไทยเบื้องต้นของนักเรียนกลุ่มทดลองและกลุ่ม ควบคุมหลังการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียนการสอนแบบร่วมมือกันด้วยเทคนิคกลุ่มผล สัมฤทธิ์และการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนคลองเกลือ ปีการ ศึกษา 2556 จำนวน 66 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียน การสอนแบบร่วมมือกันด้วยเทคนิคกลุ่มผลสัมฤทธิ์ แบบทดสอบวัดผลการเรียนรู้ เรื่อง นาฏศิลป์ไทย เบื้องต้น และแบบประเมินทักษะการปฏิบัติท่ารำนาฏศิลป์ไทยเบื้องต้น การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ สถิติค่าเฉลี่ย ( x̅) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่าสถิติทดสอบ t-test ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนในกลุ่มทดลองมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง นาฏศิลป์ไทย เบื้องต้นสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) นักเรียนในกลุ่มควบคุมมีผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียน เรื่อง นาฏศิลป์ไทยเบื้องต้น สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) นักเรียนในกลุ่มทดลองมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง นาฏศิลป์ไทยเบื้องต้น สูงกว่านักเรียน ในกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำ คัญทางสถิติที่ระดับ .05
This research aimed to study 1) the students’ learning achievement in the basic Thai dancing art of the sample group before and after using student teams achievement divisions as a cooperative learning technique, 2) the students’ learning achievement in the basic Thai dancing art in the control group before and after the instruction in the teacher’s manual, and 3) the students’ learning achievement in basic Thai dancing art in the sample group and the control group before and after using student teams achievement divisions as a cooperative learning technique and the instruction in the teacher’s manual. The sample group in this research was consisted of 66 fourth grade students from Khlong Kluea School in academic year 2012. The research instruments were student teams achievement divisions as a cooperative learning technique lesson plans, the basic Thai dancing art learning achievement test and the basic Thai dancing art skill test. The data were analyzed using mean, standard deviation, and t-test. The research showed that 1) the students’ learning achievement in the basic Thai dancing art of the experimental group after using student teams achievement divisions as a cooperative learning technique had a statistically significant increase at .05 level, 2) the students’ learning achievement in the basic Thai dancing art of the control group had a statistically significant increase at .05 level, and 3) the students’ learning achievement in the basic Thai dancing art of the experimental group was higher than of the control group at .05 level of significance.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2553
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
146395.pdfResults of learning activities based on cooperative instructional model by student teams achievement division to develop learning achievements in basic Thai dancing art of students grade 43.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.