Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2573
Title: การประกันชีวิตผู้สูงอายุในมุมมองของผู้สูงวัยในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Life insurance in viewpoint of senior in Bangkok
Authors: อภิญญา ช่างยิ้ม
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
การประกันชีวิต
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาการตลาด
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา การประกันชีวิตผู้สูงอายุในมุมมองของผู้สูงวัยในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้สูงวัยที่มีการทำประกันชีวิตผู้สูงอายุ จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลทางสถิติที่ใช้การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Independent Samples t-test, One-way ANOVA, LSD (Least Significant Difference, Chi-Square test และ Pearson Correlation ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 50-60 ปี อาชีพแม่บ้านรายได้ 15,001 - 30,000 บาท การศึกษาส่วนใหญ่ต่ำกว่าปริญญาตรี สถานภาพโสด ส่วนข้อมูลพฤติกรรมการใช้ประกันชีวิตผู้สูงวัย ผู้ตอบแบบสอบถามมีการทำประกันชีวิต กับบริษัท เอ.ไอ.เอ ประเภทประกันชีวิตที่ทำเป็นประกันชีวิตกรณีเสียชีวิต เหตุผลที่ทำประกันชีวิตผู้สูงวัย คือ ไม่ต้องตรวจสุขภาพหรือตอบคำถามสุขภาพใด ๆ จำนวนปีที่ทำประกันชีวิตจนถึงปัจจุบัน ประมาณ 5 ปี ราคาค่าเบี้ยประกัน ประมาณ 15,800 บาท สำหรับการประเมินผลหลังการใช้ประกันชีวิตผู้สูงวัย คือ การทำประกันชีวิตผู้สูงวัยนี้มีประโยชน์และไม่เป็นการสร้างภาระแก่คนรุ่นหลัง ส่วนความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด คือ ด้านพนักงาน นอกจากนี้ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ข้อมูลทั่วไปแตกต่าง มีผลต่อพฤติกรรมการใช้ประกันชีวิตผู้สูงวัยด้านระยะเวลาที่ทำประกันชีวิตที่แตกต่างกัน ข้อมูลทั่วไปด้านรายได้มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้ประกันชีวิตผู้สูงวัย ส่วนประสมทางการตลาดมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้ประกันชีวิตผู้สูงวัย ด้านความรู้สึกถึงความคุ้มด้านการรักษา การทำประกันชีวิตผู้สูงวัยไว้เพื่อเป็นมรดก การบริการของตัวแทน และความเอาใจใส่ของตัวแทน
This independent study had the objective to study life insurance in viewpoint of senior in Bangkok. The sample group used in the research was senior insuring for life insurance as the total of 400 by using questionnaire as the tool for collecting data. Statistics used for data analysis were Percentage, Mean and Standard Deviation, Independent Samples t-test, One-way ANOVA, LSD (Least Significant Difference), Chi-Square, and Pearson Correlation. The results, showed that most respondents were female, aged 50-60 years, were housewives, earned a monthly income of 15,001-30,000 Baht, had lower than Bachelor’s Degree, were single. As for senior behavior of life insurance usage, they bought AIA life insurance; a type of life insurance was the life insurance in case of death; the reason for insuring for life insurance was that no examination or answering health question was required; Years insuring for life insurance until the present time were about 5 years; insurance premium was about 15,800 Baht. As for the evaluation after usages of elder life insurance were it was beneficial and does not create any burden for descendant. As for the opinion regarding factors of marketing mix of life insurance in viewpoint of senior, was employee. Moreover, from the hypothesis testing, it found that different general data affected different behavior in period insuring for life insurance. General data of income had relationship with usage behavior of life insurance. The marketing mix had relationship with behavior of life insurance usage in the aspect of worthiness of treatment, insuring of elder life insurance to be a legacy, service of agent and regard of agent.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2573
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
146612.pdfการประกันชีวิตผู้สูงอายุในมุมมองของผู้สูงวัยในเขตกรุงเทพมหานคร5.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.