Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2626
Title: ปัจจัยภายในองค์กรและปัจจัยภายนอกองค์กรที่มีความสัมพันธ์กับการส่งออกของอุตสาหกรรมยางรถยนต์จากประเทศไทย
Other Titles: The relationship between internal and external factors and export of automobile tire industries from Thailand
Authors: นฤมล พึ่งทอง
Keywords: การส่งออก
การค้าระหว่างประเทศ
อุตสาหกรรมยางรถยนต์
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกธุรกิจระหว่างประเทศ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยภายในองค์กรและปัจจัยภายนอกองค์กรของอุตสาหกรรมยางรถยนต์กับมูลค่าการส่งออกของอุตสาหกรรมยางรถยนต์จากประเทศไทยและอิทธิพลของปัจจัยภายในองค์กรและภายนอกองค์กรที่มีต่อการส่งออกยางรถยนต์ กลุ่มตัวอย่างสำหรับงานวิจัยในครั้งนี้ คือ ผู้บริหารองค์กร หัวหน้าแผนก ผู้ปฏิบัติงานตามสายงานของบริษัทที่มีความเกี่ยวข้องในอุตสาหกรรมยางรถยนต์ จำนวน 384 คน สถิติที่ใช้ ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและทดสอบสมมติฐานโดยใช้ค่าสัมประสิทธิ์ สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการถดถอยเชิงเส้นแบบพหุ ผลการวิจัย พบว่า ปัจจัยภายในองค์กร ด้านบุคลากร ด้านเทคโนโลยีและเครื่องจักร ด้านเงินลงทุนในการวิจัยและพัฒนาด้านการสื่อสารภายในองค์กร ด้านส่วนประสมทางการตลาด ด้านการขนส่งและปัจจัยภายนอกองค์กร ด้านภาวะเศรษฐกิจกฎหมายการเมืองและวัฒนธรรม ด้านอัตราการแลกเปลี่ยนเงินตรา ด้านราคาของวัตถุดิบ และด้านคู่แข่งขันมีความสัมพันธ์กับการส่งออกของอุตสาหกรรมยางรถยนต์จากประเทศไทยในระดับปานกลาง และผลการวิเคราะห์การถดถอยเชิงเส้นแบบพหุพบว่า ปัจจัยภายในองค์กรและปัจจัยภายนอกองค์กรของอุตสาหกรรมยางรถยนต์มีอิทธิพลต่อการส่งออกยางรถยนต์จากประเทศไทยปานกลาง
The purposes of this research were to investigate the relationship between the internal and external factors toward export value of automobile tire industries, and the internal and external factors influencing the tires exports. The 384 samples used in the study were collected from executives, department heads, and operators who dealt with the auto tire industry. The statistics used for the data analysis comprised of Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, Pearson Correlation Coefficient, and Multiple Linear Regression. The results of the study indicated that the internal factors in the aspects of staff, technology and machinery, investment in research and development, communication in organization, marketing mix, transportation, and the external factors in the aspects of economic condition, legal, politics, culture, foreign exchange rates, raw material costs and competitors had a medium relationship with the export of automobile tire industries. The result of Multiple Linear Regression analysis showed that the internal and external factors had a medium influences on the export of automobile tire industries.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2626
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-147692.pdfปัจจัยภายในองค์กรและปัจจัยภายนอกองค์กรที่มีความสัมพันธ์กับการส่งออกของอุตสาหกรรมยางรถยนต์จากประเทศไทย3.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.