Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2631
Title: ภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงานในอุตสาหกรรมอาหารจานด่วนที่ได้รับแฟรนไชส์ จังหวัดปทุมธานี
Other Titles: Leadership that affected employee performance efficiency of fast food franchise industry in Pathumthani
Authors: เบญจวรรณ ขุนดี
Keywords: ภาวะผู้นำ
การทำงาน -- คุณภาพ
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการจัดการทั่วไป
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา (1) ภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงาน (2) คุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงาน (3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำที่มีต่อคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ พนักงานที่ปฏิบัติงานในอุตสาหกรรมอาหารจานด่วนที่ได้รับแฟรนไชส์ จังหวัดปทุมธานี จำนวน 400 คนโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้สถิติ Independent Samples t-test, One-Way ANOVA และค่าสัมประสิทธ์ิสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการศึกษาพบว่า ภาวะผู้นำด้านผู้นำแบบแลกเปลี่ยนและภาวะผู้นำด้านผู้นำแบบเปลี่ยนสภาพ ส่งผลต่อคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงานในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ส่วนคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงานภาพรวมอยู่ในระดับสูง โดยด้านการปรับปรุงตนเองเกี่ยวกับการเพิ่มผลผลิตของงานมีระดับสูงที่สุด นอกจากนั้นยังพบว่า พนักงานที่มีเพศ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนและระดับการศึกษาที่แตกต่างกันมีความเห็นต่อภาวะผู้นำส่งผลต่อคุณภาพการปฏิบัติงานแตกต่างกัน โดยระดับความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำด้านผู้นำแบบเปลี่ยนสภาพกับคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงานมีความสัมพันธ์กันในระดับต่ำ และภาวะผู้นำด้านผู้นำแบบแลกเปลี่ยนกับคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงานมีความสัมพันธ์กันในระดับสูง
The purposes of this study were (1) to investigate the leadership that affected the employee performance efficiency, (2) to inspect the quality of employee performance, and (3) to examine the relationship of the leadership that affected the employee performance. The sample used in the study comprised 400 employees working in the fast food franchise industry in Pathumthani. The data were collected through the application of questionnaire, and were analyzed using Frequency, Percentage, Standard Deviation, Independent Samples t-test, One-way ANOVA, and Pearson Correlation Coefficient. The results of the study revealed that the transactional leadership and transformational leadership had effects on the quality of overall employee performance at a high level. The quality of employee performance was rated at a high level, and the aspect of personal development in order to increase productivity was rate at the highest level. Moreover, it was found that the employees with different gender, average monthly income, and level of education had different opinion on the leadership that affected the quality of employee performance. The relationship between the transformational leadership and the quality of employee performance was at a low-level, while the relationship between transactional leadership and the quality of employee performance showed a high-level.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2631
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-147696.pdfภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อคุณภาพการปฏิบัติงานของพนักงานในอุตสาหกรรมอาหารจานด่วนที่ได้รับแฟรนไชส์ จังหวัดปทุมธานี1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.