Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2647
Title: | พฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางไปประเทศเกาหลีหรือญี่ปุ่น |
Other Titles: | Tourism behaviour of Thai tourists travelling to Korea or Japan |
Authors: | ธัญชนก แววแก้ว |
Keywords: | นักท่องเที่ยว -- พฤติกรรม |
Issue Date: | 2557 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการจัดการทั่วไป |
Abstract: | การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวกับพฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางไปประเทศเกาหลีหรือญี่ปุ่น เป็นการวิจัยเชิงสำรวจโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล จำนวน 400 ตัวอย่าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ Chi-Square
ผลการวิจัย พบว่า วัตถุประสงค์หลักของการเดินทางท่องเที่ยวคือการพักผ่อน เป็นการท่องเที่ยวในระยะสั้นไม่เกิน 5 วัน ค่าใช้จ่ายอยู่ระหว่าง 20,000-30,000 บาท แหล่งข้อมูลท่องเที่ยวได้จากอินเทอร์เน็ต การเดินทางใช้บริการบริษัทนำเที่ยวมากกว่าการจัดการท่องเที่ยวด้วยตัวเอง กิจกรรมอื่นที่สามารถทดแทนการท่องเที่ยวในสองประเทศนี้คือการท่องเที่ยวภายในประเทศ ปัจจัยหลักที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยว ได้แก่ นโยบายการส่งเสริมการตลาดท่องเที่ยว แหล่งท่องเที่ยวราคา และการส่งเสริมการขาย สำหรับปัจจัยย่อยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยว ได้แก่ ความสวยงามและทัศนียภาพ การยกเว้นวีซ่า ค่าโดยสารเครื่องบิน และการดูแลของบริษัททัวร์ ผลการทดสอบสมมติฐานยืนยันว่าปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวด้านค่าใช้จ่าย ผู้ออกค่าใช้จ่าย ช่วงเวลาเดินทางอำนาจการตัดสินใจ การใช้ภาษา และความคุ้มค่าในการเดินทางมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยว อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยที่การใช้ภาษาเป็นอุปสรรคสำหรับการท่องเที่ยวในสองประเทศ
ผลการวิจัยสามารถนำไปปรับใช้กับการส่งเสริมการท่องเที่ยวของประเทศไทยเพื่อเพิ่มจำนวนนักท่องเที่ยวต่างชาติรวมถึงการดึงดูดให้คนไทยกลับมานิยมท่องเที่ยวภายในประเทศ เช่นการปรับปรุงแหล่งท่องเที่ยว นโยบายการท่องเที่ยวระดับประเทศ และปรับปรุงการให้บริการของภาคธุรกิจให้สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักท่องเที่ยว This research aimed to study the factors that influence travel behaviour of Thai tourists travelling to the two countries. Data were collected from 400 samples. Frequency, percentage, means, standard deviation and Chi-Square were employed for data analysis. The research revealed that relaxation is the main purpose for travelling. The travelling period is a short term within 5 days with the expense of 20,000-30,000 baht, approximately. Internet is the main source of information. Most respondents prefer travelling agency services to selfarrangement. Domestic travelling can be substituted for Korea or Japan travelling. The main factors influencing travelling behaviour include tourist attractions, price, promotion and tourism marketing promotion policy. Furthermore, sub factors that influencing travelling behaviour are aesthetic sceneries, visa exemption, airfare prices and services of travel agents. The results derived from hypothesis testing confirm that the travelling factors including travel expenses, financial supporters for the trip, travelling duration, language, decision-making power and perceived worthiness of the trip were significantly related to travelling behaviours (i.e. statistical significance level of 0.05). Yet, language is the main obstacle for travelling in the two countries. The results of the research can be used to promote Thai tourism, increase the number of foreign tourists and attract Thai people for domestic tourism such as improving tourist attractions, launching national tourism policies and enriching services provided by private sectors in accordance with tourism behaviour. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2647 |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์ (Thesis - BUS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RMUTT-147710.pdf | พฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางไปประเทศเกาหลีหรือญี่ปุ่น | 5.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.