Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4149
Title: แนวทางการพัฒนาการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาสำหรับครูมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก
Other Titles: Guidelines for Development of STEM Education Learning Management for Secondary School Teachers in Nakhon Nayok Province
Authors: เรืองชัย พจนี
Keywords: การพัฒนาครู
การจัดการเรียนรู้
สะเต็มศึกษา
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการบริหารการศึกษา.
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการจัดการ เรียนรู้สะเต็มศึกษาของครูมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก และ 2) นาเสนอแนวทางการพัฒนาการจัดการ เรียนรู้สะเต็มศึกษาสำหรับครูมัธยมศึกษากลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก จำนวน 339 คน ได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามแบบตอบสนองคู่ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .85 การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการจัดเรียงลำดับความต้องการจำเป็น (PNIModified) และวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันของการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาสำหรับครูมัธยมศึกษา ค่าเฉลี่ยโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง และสภาพที่พึงประสงค์ของการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาสำหรับ ครูมัธยมศึกษา ค่าเฉลี่ยโดยรวมอยู่ในระดับมาก และ 2) แนวทางการพัฒนาการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษา สำหรับครูมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก ได้แก่ (1) ผู้บริหารสถานศึกษาส่งเสริมแนวคิด และหลักการ และ การออกแบบการสอนให้ผู้เรียนสามารถค้นหาความรู้และแก้ไขปัญหาอย่างเป็นระบบ (2) ผู้บริหาร สถานศึกษาส่งเสริมเทคนิคการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ที่หลากหลาย (3) ผู้บริหารสถานศึกษาส่งเสริมให้ ครูเปิดโอกาสให้ผู้เรียนได้แสดงความคิดเห็นในประเด็นต่างๆ เพื่อตรวจสอบความรู้ความเข้าใจของ ผู้เรียน และ (4) ครูสามารถจัดรูปแบบการประเมินผู้เรียนที่หลากหลาย ตามลำดับ
The purposes of this research were: 1) to study the current and the desirable states of STEM education learning management for secondary school teachers in Nakhon Nayok province, and 2) to propose guidelines for development of STEM education learning management for secondary school teachers. The samples of this research consisted of 339 secondary school teachers in Nakhon Nayok province. The samples were selected by stratified random sampling. The research instrument was a dual response questionnaire with the reliability of .85. The statistics used to analyze the data were mean, standard deviation, Priority Needs Index (PNIModified), and content analysis. The research results revealed that: 1) the current state of STEM education learning management for secondary school teachers with the overall average was at the medium level and the desirable state of STEM education learning management for secondary school teachers with the overall average was at the high level. 2) The guidelines for development of STEM education learning management for secondary school teachers included the following items: (1) administrators promote the concept, principles and teaching design to enable learners to find knowledge and solve problems systematically, (2) administrators promote techniques for organizing various learning activities, (3) administrators encourage teachers to give students the opportunity to express their opinions on various issues in order to check learners' knowledge and understanding, and (4) teachers can arrange various types of assessment, respectively.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4149
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-175336.pdfGuidelines for Development of STEM Education Learning Management for Secondary School Teachers in Nakhon Nayok Province3.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.