Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4390
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | ณัฐพล พัฒนเลี่ยมไพบูลย์ | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-18T08:00:19Z | - |
dc.date.available | 2024-06-18T08:00:19Z | - |
dc.date.issued | 2565 | - |
dc.identifier.uri | http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4390 | - |
dc.description.abstract | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ วิเคราะห์ต้นทุนทางโลจิสติกส์ในการขนส่งสินค้าจากประเทศไทยไปยังนครเซี่ยงไฮ้ สาธารณรัฐประชาชนจีน และ ศึกษาโอกาสและข้อจากัดในการส่งออกสินค้าจากประเทศไทยไปยังนครเซี่ยงไฮ้ สาธารณรัฐประชาชนจีนในช่วงการแพร่ระบาดของโรคโควิด 19 การวิจัยนี้ศึกษาการขนส่งสินค้าทางเรือด้วยระบบตู้คอนเทนเนอร์ ได้แก่ แบบเต็มตู้และแบบไม่เต็มตู้คอนเทนเนอร์จากผู้ให้บริการจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศจานวน 20 บริษัท โดยใช้วิธีการเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามราคาภายใต้ข้อตกลงการส่งมอบสินค้าระหว่างประเทศแบบต่าง ๆ ในการขนส่งสินค้าจากท่าเรือกรุงเทพ และท่าเรือแหลมฉบัง ไปยังท่าเรือนครเซี่ยงไฮ้ การวิจัยนี้ได้ทำการตรวจสอบสามเส้าด้านข้อมูลจากผู้ทรงคุณวุฒิทางด้านวิชาการ ผู้ทรงคุณวุฒิจากภาคธุรกิจ และผู้อำนวยการบริหารสมาคมผู้รับจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศ (TIFFA) ผลการศึกษาพบว่า ต้นทุนเฉลี่ยทางโลจิสติกส์ในการขนส่งสินค้าจากท่าเรือกรุงเทพไปยังนครเซี่ยงไฮ้แบบเต็มตู้คอนเทนเนอร์ มีต้นทุนรวม 56,840.70 บาท ต่อการขนส่งแบบ 1x20 GP (33 ลูกบาศก์เมตร) ประกอบด้วยต้นทุนการขนส่งร้อยละ 78.88 ต้นทุนคลังสินค้าร้อยละ 3.12 ต้นทุนในการเก็บรักษาร้อยละ 5.29 และต้นทุนการบริหารร้อยละ 12.71 สาหรับการขนส่งแบบไม่เต็มตู้คอนเทนเนอร์ มีต้นทุนเฉลี่ยทางโลจิสติกส์ รวม 15,613.40 บาท ต่อสินค้าจานวน 5.4 ลูกบาศก์เมตร โดยมีต้นทุนการขนส่งร้อยละ 48.55 ต้นทุนคลังสินค้าร้อยละ 6.81 ต้นทุนในการเก็บรักษาร้อยละ 6.81 และต้นทุนการบริหารร้อยละ 37.82 และพบว่า โอกาสในการส่งออกสินค้าจากประเทศไทยไปยังนครเซี่ยงไฮ้ในช่วงการแพร่ระบาดของโรคโควิด 19 คือ ความต้องการสินค้าไทยจากจีนเพิ่มขึ้นเนื่องจากความต้องการของผู้บริโภคที่เพิ่มขึ้นอันเป็นผลมาจากกิจกรรมการส่งออกของไทยลดลง ส่วนอุปสรรค คือผู้ประกอบการมีภาระต้นทุนเพิ่มขึ้นเนื่องจากต้นทุนในการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศที่เพิ่มสูงขึ้น นอกจากนี้ยังพบว่า ข้อตกลงในการส่งมอบสินค้าระหว่างประเทศ 2010 ได้แก่ ข้อตกลงแบบเงื่อนไข Free On Board (FOB) และเงื่อนไข Cost, Insurance & Freight (CIF) มีความเหมาะสม โดยผู้ส่งออกและผู้นาเข้ายังต้องคำนึงถึงต้นทุนค่าธรรมเนียมท้องที่ (Local charges) ที่ผู้ส่งออกและผู้นาเข้าจะต้องจ่ายด้วย | en |
dc.description.abstract | The objectives of this research were to analyse the logistics costs in transporting goods from Thailand to Shanghai, People's Republic of China; and to investigate the opportunities and limitations of exporting goods from Thailand to Shanghai, People's Republic of China during the COVID-19 epidemic. This research examined the transportation of goods via container system, including Full Container Load (FCL) and Less than Container Load (LCL), from 20 international freight forwarding companies. The instrument used to collect data was a price questionnaire under various international shipping agreements in transporting goods from Bangkok Port and Laem Chabang Port to Shanghai Port. This research examined a triangular aspect of information from academic experts, experts from the business sector and the executive director of the International Freight Forwarders Association (TIFFA). The study results revealed that the average logistics costs of transporting goods from Bangkok Port to Shanghai with FCL was 56,840.70 Baht per 1 x20 GP container (33 Cubic Meter: CBM) comprising 78.88% transportation costs, 3.12% warehouse costs, 5.29% storage costs, and 12.71% administrative cost, while LCL incurred average logistics costs of 15,613.40 Baht for 5.4 CBM broken down to 48.55% transportation costs, 6.81 % warehouse costs, 6.81% storage costs, and 37.82% were administrative costs. Additionally, it was found that the COVID-19 epidemic created an opportunity to export goods from Thailand to Shanghai due to the increase in demand for Thai products from Chinese consumers as a result of the decline in Thai export activities; but offset by the threat that freight forwarders are now burdened with higher costs due to increased logistics costs. It was also found that two of the 2010 International Commercial Terms, namely Free on Board (FOB) and Cost, Insurance & Freight (CIF) terms, were appropriate. Moreover, exporters and importers must also take into account the cost of local charges that they have to pay as well. | en |
dc.language.iso | Thai | en |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ.วิชาเอกการจัดการโลจิสติกส์. | en |
dc.subject | ต้นทุนทางโลจิสติกส์ | en |
dc.subject | ผู้ให้บริการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศ | en |
dc.subject | การขนส่งสินค้าระหว่างประเทศ | en |
dc.title | การวิเคราะห์ต้นทุนทางโลจิสติกส์ในการขนส่งสินค้าจากประเทศไทยไปนครเซียงไฮ้ สาธารณรัฐประชาชนจีน ในช่วงการแพร่ระบาดของโรคโควิด 19 : หลักฐานจากธุรกิจผู้ให้บริการจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศ | en |
dc.title.alternative | Analysis of Logistics Costs in Transporting Goods from Thailand to Shanghai, People's Republic of China During the Covid-19 Epidemic: Evidence from the International Freight Forwarding Industry | en |
dc.type | Thesis | en |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์ (Thesis - BUS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RMUTT-76211.pdf | การวิเคราะห์ต้นทุนทางโลจิสติกส์ในการขนส่งสินค้าจากประเทศไทยไปนครเซียงไฮ้ สาธารณรัฐประชาชนจีน ในช่วงการแพร่ระบาดของโรคโควิด 19 : หลักฐานจากธุรกิจผู้ให้บริการจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศ | 5.29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.