Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4487
Title: | แนวทางการบริหารแบบมีส่วนร่วมในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 10 |
Other Titles: | Guidelines for Participatory Administration in Educational Institutions under the Secondary Educational Service Area Office 10 |
Authors: | อรอนงค์ แจ่มจำรัส |
Keywords: | แนวทางการบริหาร การบริหารแบบมีส่วนร่วม ผู้บริหารสถานศึกษา administration guidelin participatory administration administrator |
Issue Date: | 2564 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการบริหารการศึกษา. |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารแบบมีส่วนร่วมในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 10 2) เพื่อศึกษาแนวทาง การบริหารแบบมีส่วนร่วมในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 10
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูผู้สอนในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 10 โดยกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างจากตารางสำเร็จรูปของ Krejcie & Morgan ได้ขนาดกลุ่มตัวอย่างคือ ครูผู้สอน จำนวน 285 คน เลือกด้วยวิธีแบ่งชั้นภูมิ (Stratified Sampling) จาก 20 โรงเรียน และผู้ให้ข้อมูลในการสัมภาษณ์ คือ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม โดยใช้มาตราส่วนประมาณค่า (Rating Scale) 5 ระดับ แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และแบบสัมภาษณ์ใช้การวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารแบบมีส่วนร่วมในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 10 ในภาพรวมอยู่ระดับมาก 2) แนวทาง การบริหารแบบมีส่วนร่วมในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 10 พบว่า ด้านการมีส่วนร่วมในการวางแผน และการตั้งเป้าหมาย มีค่าดัชนีความต้องการจำเป็นสูงที่สุด ด้านการมีส่วนร่วมในการวางแผน และการตั้งเป้าหมาย มีแนวทางดังต่อไปนี้ (1) ผู้บริหารต้องมีความพร้อมให้คำปรึกษา ยอมรับฟังความคิดเห็นของผู้ใต้บังคับบัญชาเสมอ (2) ผู้ใต้บังคับบัญชาควรมีส่วนร่วมในการปรับปรุง พัฒนาเป้าหมายของสถานศึกษา (3) ผู้บริหารและผู้ใต้บังคับบัญชาควรร่วมกันกำหนดเป้าหมายในการดำเนินงานของสถานศึกษาไปในทิศทางเดียวกันเพื่อขจัดความขัดแย้ง (4) ผู้ใต้บังคับบัญชาควรมีส่วนร่วมในการวางแผนงาน การกำหนดวัตถุประสงค์ การกำหนดเป้าหมาย กลยุทธ์ ของสถานศึกษา This research aimed to: 1) study the current and desirable conditions of the participatory administration in educational institutions under the Office of the Secondary Education Service Area 10 and 2) study guidelines for the administration of participation in educational institutions under the Office of the Secondary Education Service Area 10. The sample group used in this research was teachers in educational institutes under the Office of the Secondary Education Service Area 10, the sample size was determined from the ready-made table of Krejcie & Morgan out of 20 schools and the respondents in this interview were 5 school administrators. The research instruments were a 5-point rating scale questionnaire and a structured interview. The statistics used in this research were percentage, frequency, mean, standard deviation, and interview forms using content analysis. The results of the research were: 1) the current and desirable conditions of the participatory administration in the educational institution under the Office of the Secondary Education Service Area 10, overall, it was at a high level. 2) Guidelines for participatory administration in educational institutions under the Office of the Secondary Education Service Area 10, it was found that participation in planning and setting goals had the highest necessary index of demand. Participation in planning and setting goals the guidelines are as follows: 1) management must be ready to give advice accept comments, 2) the subordinates should always be involved in the improvement develop goals of the school, 3) executives and subordinates should jointly set operational goals of the school in the same direction to eliminate conflicts and 4) subordinates should be involved in planning objectives setting goals, strategies of school. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4487 |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RMUTT-173722.pdf | Guidelines for Participatory Administration in Educational Institutions under the Secondary Educational Service Area Office 10 | 1.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.