Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/698
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อเครื่องประดับมุกในจังหวัดพังงา
Other Titles: Factors influencing pearl purchasing in Phangnga province
Authors: วิระพร, แก้วพิพัฒน์
Keywords: ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อไข่มุก
เครื่องประดับ
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาเอกการตลาด
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อเครื่องประดับมุกในจังหวัดพังงา โดยการใช้กลุ่มตัวอย่างเป็นนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีอายุ 20 ปีขึ้นไปที่เข้ามาเลือกซื้อเครื่องประดับมุกในจังหวัดพังงาจำนวน 420 ตัวอย่าง ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติเชิงพรรณนา ที่ใช้ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานสถิติทดสอบเชิงอนุมานใช้ การทดสอบค่าทีแบบอิสระ Independent Samples t-test การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว One-Way ANOVA การวิเคราะห์ความแตกต่างเป็นรายคู่ โดยวิธี Least Significant Difference (LSD) การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ Chi-Square test และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson Correlation) ผลการศึกษาพบว่า นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 31 – 40 ปี สถานภาพสมรส การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี มีรายได้ 20,001 – 30,000 บาท มีอาชีพ ทำธุรกิจส่วนตัว โดยมีข้อมูลเกี่ยวกับการเลือกซื้อ โดยส่วนใหญ่ให้ข้อมูลในการเลือกซื้อเครื่องประดับมุกในจังหวัดพังงาโดยวัตถุประสงค์ในการซื้อเครื่องประดับมุก เพื่อใช้เป็นเครื่องประดับของตนเอง เลือกซื้อมุกทะเลใต้เลือกลักษณะและรูปแบบเป็นแหวนประดับมุก ตัดสินใจซื้อด้วยตนเอง ซื้อเครื่องประดับมุกเฉลี่ยปีละ 1 ครั้ง ครั้งละ 2 ชิ้น และมีค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยเกี่ยวกับการซื้อเครื่องประดับมุก 2,053 บาทต่อครั้งนักท่องเที่ยวให้ความสำคัญกับปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อเครื่องประดับมุกทั้งด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่ายและด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับมาก ทั้ง 4 ด้าน ส่วนปัจจัยด้านจิตวิทยาที่มีผลต่อการเลือกซื้อเครื่องประดับมุก นักท่องเที่ยวมีความคิดเห็นกับปัจจัยด้านจิตวิทยาที่มีผลต่อการเลือกซื้อเครื่องประดับมุก ทั้งทางด้านแรงจูงใจ ด้านวัฒนธรรม ด้านสังคมและด้านบุคลิกภาพอยู่ในระดับเห็นด้วย ทั้ง 4 ด้าน
The purpose of this independent study was to study factors influencing pearl purchasing in Phangnga Province. The research was conducted as a survey research, using questionnaire as a data collection instrument. The data was collected from 420 Thai tourists who ages were all 20 years and older who purchased pearl jewelry in Phangnga Province. Descriptive statistics used in this study included Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation. The inferential statistics used in hypotheses testing included Independent Samples t-test, One-Way ANOVA, Least Significant Difference (LSD), Chi-Square test and Pearson Correlation analysis. The result of study demonstrated that most of the respondents were female, 31 – 40 years old, married and had acquired bachelor degree level of education. They had private business and all of them gained monthly incomes of 20,001 – 30,000 baht. The study of factors influencing pearl purchasing in Phangnga Province revealed that most of them purchased pearls for their own jewelry. They chose South Sea Pearl in pearl ring style and decided to buy jewelry by themselves. They bought 2 pieces of pearl jewelry in each year and each time they spent 2,053 baht on average. In summary, tourists focused on the marketing factors influencing pearl jewelry purchasing as follows; the “much” level were product, price, distribution channel and marketing promotion. In term of psychology factors, it was found that the tourist agreed in “agree” level of all 4 parts, including motivation, culture, social and personality.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/698
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
124286.pdfFactors influencing pearl purchasing in Phangnga province4.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.