Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/729
Title: | พฤติกรรมการตอบสนองต่อการสื่อสารทางการตลาด (ไอดาโมเดล) ของผู้ใช้บริการเอไอเอสในจังหวัดนครราชสีมา |
Other Titles: | Customers responding behavior on marketing communications (AIDA Model): a case study of AIS customers in Nakhon Ratchasima |
Authors: | อัศวนนท์ อู่สุวรรณ |
Keywords: | การสื่อสารการตลาด พฤติกรรมผู้บริโภค |
Issue Date: | 2554 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาเอกการตลาด |
Abstract: | การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์แป้งแต่งหน้าแบบตลับของผู้บริโภคสตรีในจังหวัดปทุมธานี และศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลและทัศนคติทางด้านส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์แป้งแต่งหน้าแบบตลับใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบโควต้า จำนวน 420 ตัวอย่าง ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ (Pearson Chi-Square) และการหาค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ (Pearson Correlation) ผลการศึกษาพบว่า ด้านอายุส่วนใหญ่มีช่วงอายุมากกว่า 25-35 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรีรายได้มากกว่า 10,000-20,000 บาท อาชีพ เป็นพนักงานบริษัทเอกชนและรับจ้างทั่วไป ทัศนคติด้านส่วนประสมทางการตลาด มีทัศนคติในระดับเห็นด้วยมาก พฤติกรรมการเลือกซื้อคือ ผลิตภัณฑ์แป้งแต่งหน้าแบบตลับที่ผสมสาร 2 ชนิดขึ้นไป ซื้อเมื่อหมดหรือใกล้จะหมด ยี่ห้อที่ซื้อเป็นประจำคือ มิสทีน สถานที่ซื้อมากที่สุดคือห้างสรรพสินค้า ข้อคำนึงในการซื้อคือคุณภาพของสินค้า วัตถุประสงค์ในการซื้อคือซื้อใช้เอง โดยตนเองเป็นผู้ตัดสินใจซื้อ จำนวนเงินในการซื้อแต่ละครั้งคือ 301-600 บาท ความถี่ในการซื้อคือ 3 เดือน/ครั้ง ปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริโภคที่แตกต่างกัน พฤติกรรมการซื้อแตกต่างกัน ทัศนคติด้านส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อได้แก่ ทัศนคติด้านผลิตภัณฑ์มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อในด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อ ทัศนคติด้านการส่งเสริมการตลาดมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อในด้านลักษณะผลิตภัณฑ์ที่ซื้อ ยี่ห้อที่ซื้อและด้านความถี่ในการซื้อ The purposes of this independent study were 1) to study customers’ responding behavior on marketing communications (AIDA Model) 2) to investigate the relationships between demographic characteristics and customers’ responding behavior on marketing communications (AIDA Model), and 3) to examine the relationships between the behaviors of AIS customers in Nakhon Ratchasima and customers’ responding behavior on marketing communications (AIDA Model). The sample consisted of 400 participants who were AIS customers in Nakhon Ratchasima with more than 15 years old, selected by using convenience sampling. The questionnaire was used as research instrument while statistics used for data analysis included Percentage, Mean, and Standard Deviation. The Independent Samples t-test was used to test the difference between two independent groups whereas One-Way ANOVA was used to determine whether there were any significant differences between the means of the three or more independent groups. Besides, Least Significant Difference (LSD) was also used to determine the minimum difference between any two means. The results of this independent study indicated that there were significant differences (p < 0.05) between AIS customers who had different demographic characteristics (genders, ages, levels of education, occupations, and average monthly incomes) and customers’ responding behavior on marketing communications (AIDA Model), comprising attention, interest, desire, and action. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/729 |
Appears in Collections: | การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
124321.pdf | Customers responding behavior on marketing communications (AIDA Model): a case study of AIS customers in Nakhon Ratchasima | 9.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.