Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/864
Title: ทัศนคติและพฤติกรรมการซื้อสินค้าเฮ้าส์แบรนด์ ประเภทสินค้าบริโภค :กรณีศึกษา เทสโก้ โลตัส และบิ๊กซี ในจังหวัดลพบุรี
Other Titles: Attitude and buying behaviors toward house-branded consumer products :A case study between Tesco Lotus and Big C in Lopburi Province
Authors: เพลินพิศ แจ้งสว่าง
Keywords: พฤติกรรมผู้บริโภค
สินค้าบริโภค
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการตลาด
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติและพฤติกรรมการซื้อสินค้าเฮ้าส์แบรนด์ ประเภทสินค้าบริโภค ของเทสโก้ โลตัส และบิ๊กซี ในจังหวัดลพบุรี จากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนการทดสอบสมมติฐานใช้ค่าที (Independent Sample t-test) กับกลุ่มตัวอย่างที่มี 2 กลุ่มใช้ค่า (One-Way ANOVA: F-test) กับกลุ่ม ตัวอย่างที่มีมากกว่า 2 กลุ่ม ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ของผู้ซื้อสินค้าเฮ้าส์แบรนด์ของเทสโก้ โลตัส เป็นเพศชาย ส่วนผู้ซื้อสินค้าเฮ้าส์แบรนด์ของบิ๊กซี เป็นเพศหญิง มีการศึกษาระดับการศึกษามัธยมต้น และระดับอนุปริญญาตรี โดยส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 16-25 ปี โดยมีรายได้น้อยกว่า 5,000 บาท มีอาชีพนักเรียน นักศึกษา มีสมาชิกในครอบครัวจำนวน 4-5 คนโดยมีประสบการณ์ในการซื้อขนมขบ เคี้ยวและอาหารกระป๋องมากที่สุด และผู้ที่มีส่วนในการตัดสินใจซื้อคือตนเอง กลุ่มตัวอย่างผู้ซื้อสินค้า เฮ้าส์แบรนด์ของเทสโก้ โลตัสมีพฤติกรรมในการซื้อ มากกว่า 3 ครั้งต่อเดือน จำนวนเงินที่ใช้ต่อครั้ง 301-400 บาท ส่วนพฤติกรรมการซื้อเฮ้าส์แบรนด์ของบิ๊กซี มีพฤติกรรมในการซื้อ 2-3 ครั้งต่อเดือน จำนวนเงินที่ใช้ต่อครั้ง 101-300 บาท ด้านส่วนประสมทางการตลาดโดยรวมผู้ตอบแบบสอบถาม มีทัศนคติที่ดีกับด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านผลิตภัณฑ์มากที่สุด
The purpose of this independent study was to determine the attitudes and buying behaviors toward house-branded consumer products of Tesco Lotus and Big C in Lopburi. The sample consisted of 400 participants, and data collection was done by using the questionnaire as research instrument. Descriptive statistics which were used for data analysis included Frequency, Mean, and Standard Deviation. The Independent Samples t-test was used to test the difference between two independent groups whereas One-Way ANOVA (F-test) was used to determine whether there were any significant differences between three or more independent groups. The results of the independent study indicated that the majority of customers who bought house-branded consumer products of Tesco Lotus were male customers while those of Big C were female customers. The average ages were between 16 to 25 years old, the majority of customers were students earning monthly income lower than 5,000 Baht. The number of family members was between 4 to 5 people. Moreover, the most experience in buying the consumer products was from snacks and canned foods while people who involved in their buying decision were themselves. Regarding buying behaviors toward house-branded consumer products of Tesco Lotus, participants normally bought these products more than three times per month and also spent approximately 301- 400 Baht each time. In contrast, participants normally bought house-branded consumer products of Big C for two to three times per month and spent about 101- 300 Baht each time. Considering marketing mix factors, the results revealed that had good attitudes toward promotion at most and good attitudes toward product.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/864
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Binder1.pdfAttitude and buying behaviors toward house-branded consumer products :A case study between Tesco Lotus and Big C in Lopburi Province5.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.