Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2194
Title: | อิทธิพลของกระบวนการปรับปรุงด้วยความร้อนที่มีผลต่อสมบัติทางกลของรอยต่อการเชื่อมเสียดทานเหล็กกล้า AISI 1045 |
Other Titles: | Influences of Heat Treatment on Mechanical Properties of AISI 1045 Steel Friction Welding Joint |
Authors: | วิษณุ แฟงเมือง |
Keywords: | เหล็กกล้า -- การเชื่อม เหล็กกล้า -- วิธีทางความร้อน |
Issue Date: | 2556 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะวิศวกรรมศาสตร์. สาขาวิชาวิศวกรรมการผลิต |
Abstract: | การเชื่อมเสียดทานเป็นกระบวนการเชื่อมที่สามารถเชื่อมรอยต่อวัสดุชนิดเดียวกันหรือต่างชนิดกันให้ผสานติดกันได้ทั้งพื้นที่หน้าตัด โดยไม่ต้องใช้วัสดุช่วยผสานในการเชื่อมเลย ใช้เวลาในการเชื่อมสั้น มีความแข็งแรงและความแข็งบริเวณรอยเชื่อมสูงเพราะชิ้นงานมีการเชื่อผสานติดกันทั้งพื้นที่หน้าตัด รอยเชื่อมเสียดทานมีความแข็งสูงยากต่อการนำวัสดุหลังการเชื่อมไปผ่านกระบวนการตัดเฉือนอื่นๆ งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของกระบวนการปรับปรุงด้วยความร้อนของรอยต่อการเชื่อมเสียดทานเหล็กกล้า AISI 1045 ที่มีผลต่อสมบัติทางกลและโครงสร้างจุลภาคของรอยเชื่อม
การเชื่อมเสียดทานมีตัวแปรในการศึกษาดังนี้ได้แก่ อุณหภูมิในการอบให้ความร้อนที่ 790, 870 และ 950 องศาเซลเซียส เวลาในการอัดที่ 2, 3 และ 4 วินาที และแรงดันในการอันที่ 2, 3 และ 4 MPa ผลการทดลองที่ได้นำมาทดสอบสมบัติทางกลได้แก่ การทดสอความต้านทานแรงดึง และความแข็ง นอกกจากนี้นำชิ้นงานมาวิเคราะห์โครงสร้างจุลภาคบริเวณรอยเชื่อย... Friction welding is a welding process that could weld completely cross-sectional area of similar or dissimilar materials joint. This process is accomplished without using filler metals and taking short of welding time. As the work pieces are fully welded in the cross-sectional area. strength and hardness of joint area increased under friction method. Friction weld metal weld zone showed high stiffness as well as it was difficult to use for others cutting processes. The purpose of this study was to study an influence of heat treatment temperature on mechanical properties and microstructure of AISI 1045 steel weld zone. The variable factors of friction welding study were using heat treatment temperature of 790, 870 and 950 degree Celsius, compressing time at 2, 3 and 4 seconds, and compression pressure of 2, 3 and 4 MPa. Experiments were tested for obtaining of tensile properties and hardness of the welding specimens. In addition, the work pieces were characterized of microstructure at weld zone. The results showed variable factor, size of weld zone decreased, when compression pressure was increased. As heat treatment temperature was increased above A3 line after welding, resulting of hardness and strength of work pieces decreased. Hardness value at weld zone was lower than hardness standard value around 10.17 percent and strength value was lower than standard value around 18.20 percent. According the tensile results demonstrated that weld zone had more strength than the original work pieces. Tear position was out of weld zone part. The microstructure after heat treatment was structure consisting of pearlite phase and ferrite phase. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2194 |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์ (Thesis - EN) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
142539.pdf | อิทธิพลของกระบวนการปรับปรุงด้วยความร้อนที่มีผลต่อสมบัติทางกลของรอยต่อการเชื่อมเสียดทานเหล็กกล้า AISI 1045 | 23.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.