Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3503
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างบทบาทของผู้บริหารกับการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี
Other Titles: Relationship between the Administrators’ Roles and the Learning Management of STEM Education in Schools under Pathum Thani Primary Educational Service Area
Authors: กัญญณัช สมัครกิจ
Keywords: บทบาทของผู้บริหาร
สะเต็มศึกษา
การจัดการเรียนรู้
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการบริหารการศึกษา.
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) บทบาทของผู้บริหารตามการรับรู้ของครูใน สถานศึกษา 2) การจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาในสถานศึกษา และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างบทบาท ของผู้บริหารกับการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาในสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอนในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี จำนวน 364 คน ได้จากการสุ่มแบบแบ่งชั้น ภูมิ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการ วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1) บทบาทของผู้บริหารตามการรับรู้ของครูในสถานศึกษา มีค่าเฉลี่ย โดยรวม อยู่ในระดับมาก 2) การจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาในสถานศึกษา มีค่าเฉลี่ยโดยรวมอยู่ใน ระดับมาก และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างบทบาทของผู้บริหารกับการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาใน สถานศึกษา มีความสัมพันธ์ทางบวก อยู่ในระดับสูง มีค่าความสัมพันธ์เท่ากับ .846 อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ .01
The objectives of this research were to study : 1) the perception of the teachers on the role of administrators in school, 2) the learning management of STEM Education in schools, and 3) the relationship between the role of administrators and the learning management of STEM Education in schools. The sample group of the research drawn from stratified random sampling consisted of 364 school administrators and teachers in schools under Pathum Thani Primary Educational Service Area. The research instrument used for collecting data was a five-point Likert scale questionnaire. The data were analyzed by using mean, standard deviation, and Pearson correlation coefficient. The results of the research showed that 1) the perception of the teachers on the administrators’ roles in schools were overall at a high level, 2) the learning management of STEM Education in schools was overall at a high level, and 3) regarding to the relationship between the administrators’ roles and the learning management of STEM Education in schools under Pathum Thani Primary Educational Service Area, there was quite a positive relationship (r=.846) was statistically significant at the .01 level.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3503
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-160403.pdfRelationship between the Administrators’ Roles and the Learning Management of STEM Education in Schools under Pathum Thani Primary Educational Service Area3.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.