Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4296
Title: The Development of Online Learning Model in Art Appreciation Course of Freshmen Hospitality Management Students at Cagayan State University, Philippines
Other Titles: การพัฒนารูปแบบการเรียนรู้ออนไลน์รายวิชาการชื่นชมศิลปะของนักศึกษาใหม่สาขาวิชาการจัดการการบริการที่ Cagayan State University ประเทศฟิลิปปินส์
Authors: Jarel B. Tadio
Keywords: learning achievement
online learning
video-clip, self-directed technology
Issue Date: 2022
Publisher: Rajamangala University of Technology Thanyaburi. Faculty of Technical Education. Program in Educational Technology and Communications.
Abstract: The objective of this research was to assess the effectiveness of online learning model in Art Appreciation course of the first-year Hospitality Management students. The sample used in the experiment for trying out the efficiency of media for online learning were 26 first-year students who enrolled the first semester of 2020-2021 academic years in the College of Hospitality Management at Cagayan State University, Andrews Campus, Philippines.The instruments used in the research were a video-clip posted on Youtube for the learning of Art Appreciation and fifteen items of achievement test which were the difficulty value (p) ranging from 0.38 to 0.78, a discrimination power (r) between 0.20 to 0.63 and with the reliability of 0.74. To try out the learning online for efficiency, the tests were divided into three components: 1) one-to-one testing of 3 students, 2) small-group testing of 9 students, and 3) field group testing of 26 students. The samples took the pre-test, learned from the video-clip posted on YouTube and took the post-test. The scores of the tests were then calculated by using Hovland et al’s solution for the effectiveness index. The research results showed that the video-clip posted on YouTube for the experiment in Art Appreciation course for the Hospitality Management freshmen had effectiveness index 0.58. Therefore, the video-clip posted on YouTube had achieved the objective of this research and would be used for actual teaching and online learning in Art Appreciation course for the Hospitality Management freshmen.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินประสิทธิผลของรูปแบบการเรียนรู้ออนไลน์ในรายวิชา Art Appreciation ของนักศึกษาสาขาการจัดการการบริการชั้นปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองเพื่อทดสอบประสิทธิภาพของสื่อเพื่อการเรียนรู้ออนไลน์ คือ นักศึกษาชั้นปีที่ 1 จำนวน 26 คน ที่ลงทะเบียนภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 - 2564 ในวิทยาลัยการจัดการการบริการที่ Cagayan State University, Andrews Campus, Philippines เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ คลิปวีดิโอเผยแพร่ทาง YouTube เพื่อการเรียนรู้การชื่นชมศิลปะและแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 15 ข้อ ซึ่งมีค่าความยากง่าย (p) อยู่ระหว่าง 0.38 ถึง 0.78 ค่าอำนาจจำแนก (r) ระหว่าง 0.20 ถึง 0.63 และมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.74 เพื่อทดลองการเรียนรู้ออนไลน์อย่างมีประสิทธิภาพการทดสอบแบ่งออกเป็นสามส่วน: 1) การทดสอบแบบตัวต่อตัวของนักเรียน 3 คน 2) การทดสอบกลุ่มย่อยของนักเรียน 9 คน และ 3) การทดสอบกลุ่มภาคสนามของนักเรียน 26 คน กลุ่มตัวอย่างทำแบบทดสอบก่อนเรียน เรียนรู้จากคลิปวีดีโอที่โพสต์บน YouTube และทำแบบทดสอบหลังเรียน จากนั้นจึงคำนวณคะแนนของการทดสอบโดยใช้โซลูชันของ Hovland et al สำหรับดัชนีประสิทธิผล ผลการวิจัยพบว่า คลิปวีดีโอที่โพสต์บน YouTube สำหรับการทดลองในรายวิชา Art Appreciation สำหรับนักศึกษาสาขาการจัดการการบริการ ชั้นปีที่ 1 Hospitality Management มีดัชนีประสิทธิผล 0.58 ดังนั้น วิดีโอคลิปที่โพสต์บน Youtube จึงบรรลุวัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้และนำไปใช้ในการเรียนการสอนจริง และการเรียนรู้ออนไลน์ในรายวิชา Art Appreciation สำหรับนักศึกษาสาขาการจัดการการบริการชั้นปีที่ 1 Hospitality Management
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4296
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-175883.pdfThe Development of Online Learning Model in Art Appreciation Course of Freshmen Hospitality Management Students at Cagayan State University, Philippines4.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.