Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3046
Title: | อิทธิพลของปัจจัยทางการตลาดต่อความตั้งใจในการใช้บริการซ้ำของสายการบินต้นทุนต่ำ |
Other Titles: | The Influence of Marketing Factors on Repurchase Intention of Low-Cost Airlines |
Authors: | เจนจิรา, นาทองคำ |
Keywords: | ส่วนประสมทางการตลาด ความตั้งใจใช้บริการซ้ำ สายการบินต้นทุนต่ำ |
Issue Date: | 2559 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกธุรกิจระหว่างประเทศ. |
Abstract: | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา อิทธิพลของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่
ส่งผลต่อความตั้งใจในการใช้บริการซ้ำของสายการบินต้นทุนต่ำ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ศึกษา ได้แก่
ผู้ใช้บริการชาวไทยที่เคยใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำ จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็น
เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าความถี่ และค่า
เบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ย (Independent Samples t-test) การวิเคราะห์
ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis)
ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง มีอายุระหว่าง 25-29 ปี
การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001-30,000
บาท ให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และมีความตั้งใจในการใช้บริการซ้ำ โดยรวม
อยู่ในระดับมาก
ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคล ด้านระดับการศึกษาที่แตกต่างกันส่งผล
ต่อความตั้งใจในการใช้บริการซ้ำ ของสายการบินต้นทุนต่ำ แตกต่างกัน ด้านปัจจัยส่วนประสมทาง
การตลาด ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ (β = 0.218) ด้านราคา (β = 0.166) ด้านพนักงานบริการ (β = 0.176)และด้านสภาพแวดล้อมทางกายภาพและการนำเสนอ (β = 0.371) เป็นปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจในการใช้บริการซ้ำ ของสายการบินต้นทุนต่ำ This research aimed to study the influence of marketing factors on repurchase intention of low-cost airlines. The samples of the study were 400 Thai passengers of low-cost airlines. A questionnaire was used as an instrument to collect data. Statistics used for the data analysis comprised of percentage, frequency, standard deviation, Independent Samples t-test, One-way ANOVA, and Multiple Regression analysis. The results showed that most of the respondents were female, the age between 25-29 years old with a bachelor’s degree, working as an employee at private companies with an average income between 20,001-30,000 baht per month. They focused on the marketing mix factors and intended to use the service again in overall at a high level. The hypothesis testing showed that different educational levels influenced the repurchase intention of the low-cost airlines differently. The marketing mix factors in the aspects of product (β = 0.218), price (β = 0.166), people (β = 0.176), and physical evidence and presentation (β = 0.371) influenced the repurchase intention of the low-cost airlines. |
URI: | http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3046 |
Appears in Collections: | การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RMUTT-155531.pdf | The Influence of Marketing Factors on Repurchase Intention of Low-Cost Airlines | 3.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.