Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/806
Title: พฤติกรรมการท่องเที่ยวที่มีผลต่อความพึงพอใจในธุรกิจโฮมเสตย์:กรณีศึกษา อำเภออัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม
Other Titles: Tourism behavior affecting satisfaction of homestay business:case study Amphawa District, Samutsongkhram Province
Authors: ภัคพร สุทนต์
Keywords: การท่องเที่ยวเชิงนิเวศ
การท่องเที่ยวโดยชุมชน
นักท่องเที่ยว
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการจัดการวิศวกรรมธุรกิจ
Abstract: การค้นคว้าอิสระมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาลักษณะด้านประชากรศาสตร์และลักษณะด้านพฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีผลต่อความพึงพอใจในธุรกิจโฮมสเตย์กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางไปท่องเที่ยว รูปแบบโฮมสเตย์ ในอำเภออัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิเคราะห์ข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือสถิติเชิงพรรณนาประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมานประกอบด้วย Independent Samples t-test, One-Way ANOVA และเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยรายคู่โดยใช้ LSD ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยส่วนด้านประชากรศาสตร์และระดับการศึกษา มีผลต่อความพึงพอใจในธุรกิจโฮมสเตย์ ในภาพรวมแตกต่างกัน และเมื่อพิจารณาในรายละเอียดพบว่า เพศ อายุสถานภาพการสมรส ระดับการศึกษา อาชีพหลัก และรายได้ต่อเดือน มีผลต่อความพึงพอใจในธุรกิจโฮมสเตย์ ด้านอาหารและโภชนาการแตกต่างกัน อายุ สถานภาพการสมรส ระดับการศึกษา อาชีพหลัก และรายได้ต่อเดือน มีผลต่อความพึงพอใจในธุรกิจโฮมสเตย์ ด้านที่พักแตกต่างกัน ส่วนรูปแบบการท่องเที่ยวช่วงเวลาการท่องเที่ยว และค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยว มีผลต่อความพึงพอใจในธุรกิจโฮมสเตย์ ด้านความปลอดภัย ด้านทรัพยากรธรรมชาติ และสิ่งแวดล้อม ด้านวัฒนธรรม และด้านการประชาสัมพันธ์แตกต่างกัน
The purposes of this independent study were to investigate demographic and tourism behaviors of Thai tourists that affected satisfaction in the homestay business. The sample group was 400 tourists who visited Amphawa District at Samutsongkhram Province. Questionnaire was tool to analysis data. The statistics used to analyze data were descriptive statistics including Frequency, Percentage, Mean, and Standard Deviation. Inferential statistics including Independent Samples t-test, One-Way ANOVA, and LSD at the statistical significant level of 0.05. The research results found that educational level affected to satisfaction of homestay business in all aspects. In detail consideration, gender, age, marital status, educational level, occupation, and monthly income had different affected in the satisfaction of homestay business in the area of food and nutrition. Age, marital status, educational level, occupation and monthly income had different affected in the satisfaction of homestay business in the area of accommodation. Tourism type, period of time, and expenses in the tourism had different affected in the satisfaction of homestay business in the area of security, nature and environmental resources, cultural, and public relations.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/806
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Binder1.pdfTourism behavior affecting satisfaction of homestay business:case study Amphawa District, Samutsongkhram Province3.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.